Jako šaty na míru. Tak by mělo Kadani padnout nové logo a celkový vizuální styl, který bude odrážet povahu města. V rámci designérské soutěže už porota vybrala vítězný návrh. Brzy se s ním seznámí i veřejnost.

Soutěž organizovala společnost Czechdesign, která spolupracuje s kreativci z věhlasných ateliérů i s novými talenty. Spolu s ní vybrala porota návrh pražského studia Colmo. Hlavní roli v něm hraje písmeno K psané dvěma typy písma, která představují historii a současnost města.

Než se kreativci dali do práce, prošli si Kadaň s průvodcem. „Procházku jsme absolvovali, abychom nasáli zdejší genius loci. Když se řekne severní Čechy, většina lidí si představí zničenou krajinu, divokost a opuštěnost. Nás ale překvapilo, jak je Kadaň malebná a zachovalá,“ prozradila Markéta Hanzalová ze studia Colmo. „Na historickou část dobře navazují novější zásahy do veřejného prostoru, které jsou kulturně na vysoké úrovni. Jsou srovnatelné s Litomyšlí a městskými částmi Prahy, což je v kontextu České republiky výjimečné,“ dodala.

Zaujal ji i přístup vedení. „Z pohledu Pražanů se nám líbí, jak radnice komunikuje s místními. Je z toho cítit, že má zájem, aby město vzkvétalo pro lidi, kteří tu žijí,“ vyjmenovala, co k tvůrčí dvojici promlouvalo.

Všechny tyto prvky spolu s Miroslavem Roubíčkem promítli do návrhu. „Přístup radnice ke správě města a snoubení historického pozadí se současností jsme se snažili zkombinovat nejen ve značce, ale také v celém konceptu prezentace města,“ nastínil Roubíček. 

„Navrhli jsme jednoduché typografické logo, které tyto dva aspekty spojuje. Úvodní litera K kombinuje tvarosloví grotesku (současnost) a prvky antikvy (historie),“ doplnil. Písmeno se dá dále kombinovat se znaky městských organizací a slogany.

Z pohledu Czechdesignu je nová vizuální identita Kadaně moderní, přehledná a dlouhodobě využitelná. „Považujeme ji v rámci České republiky za nadprůměrnou, protože i když stále více měst přistupuje k profesionálně navržené prezentaci, nemá ji takto kvalitní,“ uvedla mluvčí společnosti Jarmila Řehořková. „Kadaň se teď zařadila do elity českých měst v oblasti vizuální prezentace,“ připomněla.

Podle jejích slov je návrh také snadno využitelný, a to nejen pro město a jeho organizace. „Jde snadno aplikovat skrze všechny komunikační kanály: propagační předměty, popelářský vůz i orientační systém,“ podotkla Řehořková.

Spokojený je i starosta a vedoucí kadaňského muzea, kteří byli spolu s několika grafickými designéry členy poroty. „Kadaň chtěla posunout svůj grafický styl do 21. století. Vytvořit jednoduchou značku a vtipný koncept, který bude bavit občany města i návštěvníky odjinud. To se podařilo,“ zmínil vedoucí muzea Petr Liebscher.

Téměř půl milionu

Designérská soutěž byla dvoukolová, prvního kola se zúčastnilo šest kreativních týmů, ve druhém byly tři. Vítězné studio Colmo získalo zakázku na vypracování nové vizuální identity a její zavedení. Město to bude stát zhruba 460 tisíc korun.

„Není to cena jen za samotný návrh, ale i za další půlrok práce studia, které musí vypracovat logotyp pro městské organizace a aplikovat ho,“ poznamenal starosta Jiří Kulhánek. „Dále musí vytvořit grafický manuál a zaučit všechny, kdo s ním budou zacházet,“ dodal.

Do té doby se uskuteční ještě setkání s veřejností, kde autoři návrh představí a prostřednictvím animace předvedou, jak se nový vizuální styl bude používat. Setkání proběhne 23. června od 15 hodin v Kině Hvězda.