Občas tam přibrzdí auto se zvědavci. Plaše si obhlížejí stavbu a narychlo fotí stavební hemžení. Co když je někdo vykáže?… Za závoru si nikdo netroufá.

Dominanta Chomutova


Stavaři přirovnávají budoucí sportovní arénu k dominantě Londýna – stadionu Wembley, kde se hrají domácí zápasy anglické fotbalové reprezentace a využívá se také pro koncerty.


„Angličané se Wembley chlubí. Až v prosinci nasvítíme tenhle stadion, nikdo v Krušných horách ho nepřehlédne. Bude dominantou Chomutova,“ těší se stavbyvedoucí Pavel Škrampal. Nejvíc na ní upoutává zajímavá konstrukce zastřešení hlavní arény a tréninkové haly. Už nyní se na jí jezdí dívat při exkurzích studenti, budoucí stavaři z přilehlého okolí i z Prahy.

Stavba už se přehoupla do poslední čtvrtiny. Jen na zimním stadiónu pracuje na tři sta stavařů. V areálu jsou ale celkem čtyři stavby, na kterých dělají další stovky lidí: na tréninkové hale, kulturním a společenském centru a budoucím hotelu. Dokončeny jsou zajímavé konstrukce zastřešení hlavní arény i tréninkové haly. Do září má být celá stavba zimního stadionu opláštěna a doplněná technologiemi. V prosinci „půjde“ do zkušebního provozu.


Vlny na střeše

Ocelovou konstrukci stadiónu navrhl architekt Jindřich Smetana s ohledem na zvlněný terén předhůří Krušných hor. I ona se vlní.

Střechu nese superkonstrukce. Tvoří ji pět segmentů, z nichž nejtěžší váží 35 tun. Usazovaly je největší jeřáby v zemi. Střecha je zavěšená. Aby měla ideální statický tvar, byly na střešní konstrukci usazeny desítky čidel a svedeny do počítače. Na základě počítačové simulace se ostřeďovala. „Jinak by to nikdo nespočítal,“ podotkl stavbyveducí Pavel Škrampal. „Řečeno jednoduše: utáhnete jeden šroub a zvlní se celá střecha na východ,“ pravil s úsměvem.

Syrový sport, syrová hala


Přenést složitý projekt do reálu je kumšt. Od položení základů došlo na dvě stě šedesát projektových změn. Laicky řečeno, rozpor mezi nákresy a skutečností se dolaďovaly za pochodu.

Výsledný vzhled stadiónu by měl být asketický a tak trochu „suchý“. Žádné barvičky a omítky, ale beton, kov a sklo. Nuance konstrukce.

Kilometry kabelů


Touto dobou se pracuje na třetí etapě, která je zatím nejdražší. Založení stavby stálo 41 miliónů, hrubá stavba včetně střechy 179 miliónů a třetí vychází na 218 miliónů. Do stavby musí být „nastrkány“ veškeré technologie. Média, jako je zdravotechnika, kanalizace, voda, topení, chlazení, klimatizace a především chlazení ledové plochy. „Do instalačních kanálů jsme už zapracovali na 84 kilometrů kabelů a tři tisíce trubek,“ uvedl pro představu stavbyvedoucí. Obrysy získávají VIP boxy a restaurace v nejvyšším patře.

Čtvrtá etapa skončí kolem Vánoc a zahrnuje libůstky, jako je sadová úprava. Především ale předání a zkušební provoz.
Zimní stadión je součástí centra sportu a volného času, které vzniká v místě bývalých kasáren. Cena stavby se odhaduje na více než 520 miliónů korun. Městu na projekt přispěly dotace z fondů Evropské unie.

Pár zajímavostí navíc

– Piloty, na kterých celá konstrukce stojí, jsou zapuštěny do hloubky dvanácti metrů. Celkem jich je 328.
– Do základů přišlo na tisíc kubíků betonu.
– Střecha je navržena tak, aby při excentrickém zatížení unesla pětitunovou multimediální kostku a divadelní techniku pro koncerty, která obnáší třicet tun.
– Ledová plocha bude sestávat z několika segmentů o celkové tloušťce 94 cm.