Jestli máte pocit, že takové příběhy se odehrávají jen za televizní obrazovkou, nenechte se mýlit. Dějí se na vašem sídlišti, možná ve vašem domě. Možná v bytě naproti…

Dvaašedesátiletý důchodce Josef Janouš z Jirkova sedí v kanceláři poslankyně Ivany Řápkové a začíná vyprávět svůj příběh. Začíná dojemně, končí zoufale. Směs jeho naivity a drsných metod finanční společnosti ho přivedla k hodně černým myšlenkám. Na muži je vidět, že si neví rady. Občas se mu objeví v očích slzy, občas se usměje, ale hlavně nechápe. Jak to?

Půjčka na Ježíška

„Chtěl jsem koupit vnukovi k Vánocům malý notebook. Tak jsem si půjčil pět tisíc od jedné společnosti, viděl jsem inzerát v novinách,“ líčí muž své rozhodnutí z prosince loňského roku. Proč se neobrátil na banku? Nechtěl prý žádné dlouhé papírování s bankéři, navíc se bál, že by neuspěl, protože už splácí půjčku na byt. A tak nízké sumy banky často ani nepůjčují.

Nečetl, ale podepsal

Společnost money24.cz mu pět tisíc půjčila. Agent přijel okamžitě, za týden podepsali smlouvu. A přichází typický zkrat – podmínky půjčky si muž pořádně nestudoval, všeobecné podmínky napsané malým písmem nečetl vůbec. „Podepisoval jsem to na autobusovém nádraží,“ přiznává.

Jenže podmínky nebyly vůbec obvyklé. Úroky jsou vysoké, důchodce měl splácet 616 korun měsíčně po jeden rok. Takže ve finále by zaplatil skoro 7 400. Úrok u bankovní půjčky vyjde cca na 19%, tady byl 79%. A pokuty ze prodlení? Čtyři dny zpoždění – 15 procent z jistiny, 12 dní zpoždení, zaplatíte už čtvrtinu… …a především – rozhodčí doložka. Tedy o případném sporu (dluhu) rozhodne velice rychle předem stanovený rozhodce. Podmínky nevýhodné až nemravné, ale černé na bílém. Muž podepsal. Byl přesvědčený, že když bude splácet, nic se nemůže stát.

Osudná dubnová splátka

Tři splátky odešly z bankovního účtu v pořádku. A pak přišel duben. Banka příkaz neprovedla, peníze neposlala. Muž zřejmě neměl na kontě dost peněz, protože důchod mu chodí mezi 16. – 18. dnem v měsíci, zatímco splátka půjčky se strhávala vždy 15. dne. Jenže o tom nevěděl.

A společnost jakoby na to čekala, protože pak šlo všechno velice rychle. Na druhou stranu – ani muž v tom nebyl nevinně. Společnost mu totiž poslala dvě SMS, že nesplácí, jenže je ignoroval, protože si myslel, že se ho to netýká. Bohužel – týkalo.

Dluh na Kypru

Věci nabraly rychlý spád – 15. dubna neodešla splátka, 21. dubna poslali první a 26. dubna druhou SMS, jen o den později – 27. dubna – už celý dluh převedli na společnosti, která má sídlo na Kypru a v České republice ji zastupuje advokát. Sankce, pokuty, úroky – a muž najednou dlužil 5212 korun.

Teprve v tu chvíli se začal starat. Volal na linku společnosti, jenže tam se jen dozvěděl, že už mu nemohou pomoci, protože dluh už je jiné společnosti (kyperské). Důchodce tak úplně ztratil možnost komunikovat se společností, od které půjčku měl. 5. května byla podána žaloba k rozhodci a přestože muž rychle zaplatil dlužnou splátku, už bylo pozdě. Společnost si naúčtovala 9 600 korun za právní zastoupení, dalších 4 900 musí muž zaplatit jako náklady za rozhodčí řízení. Suma sumárum – důchodce najednou dluží přes dvacet tisíc a je pravděpodobné, že si pro ně půjde exekutor. A starý pán je na pokraji zoufalství.

Poslankyně, pomozte!

Co teď? Pan Janouš se už v průběhu obrátil na poslankyni Ivanu Řápkovou s prosbou o právní radu. Ta začala případ se svými asistenty řešit, ale po prostudování spisů přiznává, že toho v jejích silách mnoho není. „Mohli bychom zkusit podat žalobu, že úroky jsou v rozporu s dobrými mravy. Ale výsledek je nejistý a v případě prohry by pan Janouš platil další soudní poplatky,“ přemítá poslankyně.

I jí zaráží rychlost i způsob, jakým společnost zaváhání svého klienta řeší. Sama si myslí, že společnost teď opravdu sáhne po exekutorovi. „Pán je pro ně snadná kořist, protože mu mohou exekuovat důchod,“ říká. Jenže také nemusí – exekutor klidně přijde do bytu, kde důchodce bydlí se svou ženou a odnese si, co bude chtít.

Všechno stojí a padá na jediném podpisu, který pan Janouš v rychlosti načmáral někde na autobusovém nádraží. Dobrovolně. Bohužel.

Starý pán kroutí hlavou. Nechápe, jak to všechno proběhlo rychle. „Copak jsou domluvení? Vždyť spolu nemají nic společného,“ podivuje se. Naivně. Ano, majitelé společnosti, advokát zastupující kyperskou společnost i rozhodce domluveni být můžou. Ale především – všechny podmínky sám podepsal. „Co teď? To je hrozný – vzal bych auto, napálil to někam, třeba bych dostal něco z pojistky…“ přmítá. Proboha, myslí to vážně? „No, takové myšlenky člověka prostě napadají,“ krčí smutně rameny.

Řešení? Půjčka

Nejjednodušší teď je paradoxně – znovu si půjčit. Dvacet tisíc. V bance nebo u známých. Rychle zaplatit dluh a vyhnout se exekuci, protože pak je to dalších sedm tisíc. A potom několik let splácet vnukův netbook, který stál jen něco přes pět tisíc. Z důchodu a svého přivýdělku – důchodce chodí uklízet.
Jakkoli je teď pozdě, později může být ještě hůř. „Zkusím jít za dcerou, jestli něco nemá,“ hlesne muž. Je vidět, že se mu do toho nechce.
Pro radost k zoufalství.

Tenhle příběh není z televizní obrazovky. Možná další podobný začíná právě v bytě naproti…

Nestyďte se, problémy řešte!

V poslední době se hodně mluví o nízké finanční gramotnosti lidí. O ní vypovídá i celý příběh Josefa Janouše. Lidé nečtou smlouvy, když podepisují půjčky, obracejí se na nebankovní společnosti bez referencí, neumějí si spočítat, kolik jim po splátkách zbude na životbytí a nepočítají s případnými komplikacemi. A dostávají se do problémů, ze kterých pak nevědí, jak ven.
Také proto se už před časem začala sociální poradna při Městském ústavu sociální péče v Chomutově na Písečné věnovat také dluhovému poradenství.

Co všechno nabízí?
* komplexní poradenství v dluhové problematice
* informace o možnosti podání návrhu na povolení oddlužení a pomoc s jeho vyplněním
* možnost konzultování současné finanční situace
* podpora při aktivním řešení neschopnosti splácet dluhy
* pomoc při přípravě písemných podkladů
* v případě potřeby možnost bezplatné konzultace s právníkem

Jak můžete poradnu kontaktovat?
* osobně : Mgr. Jana Mrkvičková nebo Mgr. Lenka Rödlingová
* telefonicky: 474 659 241, 474 620 005, 728 897 523
* prostřednictvím e-mailu: poradna@musscv.cz