Po redukci o 27 nádraží (od 1. ledna) se SŽDC rozhodla k podstatně razantnějšímu kroku: zrušit prodej jízdních dokladů na všech 197 lokalitách. „SŽDC zpracovává výpověď smlouvy s Českými drahami o nevýhradním obchodním zastoupení,“ řekl mluvčí správy Marek Illiaš. Podle něj má být smlouva ukončena k 10. červnu, tedy k letní změně jízdního řádu.

SŽDC vysvětluje konec tím, že pro ně prodej jízdenek znamená pouze administrativní zátěž. „Služba byla poskytována spíše z historických důvodů na základě požadavku ČD,“ dodal Illiaš.

Poslední vlak Českých drah, který projel tzv. Kozí dráhu po celé trase Oldčichov u Duchcova - Děčín.
Kozí dráha zarůstá. Pravidelné vlaky na ní nejezdí už deset let

Počet pokladen v síti české železnice dlouhodobě klesá, jedním z hlavních důvodů je především rozšiřování počtu traťových úseků s dálkovým ovládáním zabezpečovacího zařízení. Z nich odešli zaměstnanci a nahradily je stroje. Za koncem pokladen není ale jen snaha omezit administrativní zátěž, ale také spory mezi SŽDC a ČD.

Spory na dráze

Podle mluvčího Českých drah Petr Šťáhlavského na podzim totiž ČD upozornily na fakt, že SŽDC v Prohlášení o dráze pro letošní rok (jeden ze zásadních dokumentů na železnici pro každý kalendářní rok) neuvedla podmínky, za kterých bude službu prodeje jízdenek poskytovat.

„My jsme tedy jen upozornili v rámci podání námitek na tento fakt, že chybí vyhlášení podmínek, a že je tedy nutné toto udělat, nebo na druhou stranu neměla SŽDC sama aktivně nabízet tuto službu v Prohlášení o dráze, pokud podmínky nezveřejnila. Na tento nedostatek jsme upozornili Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře,“ uvedl Štáhlavský.

Ilustrační foto.
Nové vlaky z Německa do Vídně přes Ústí nepojedou

České dráhy podle něj litují, že jejich upozornění na nedostatek v prohlášení o dráze je vykládáno jako nezájem o využití této služby.

„České dráhy mají nadále zájem o ekonomicky efektivní prodej jízdenek na co největším počtu prodejních míst i prostřednictvím smluvních partnerů jako je SŽDC,“ dodal Šťáhlavský.

Správa železniční dopravní cesty má podle smlouvy z každé jízdenky 6,5 procenta, personál pak fixní odměnu. Musí ale k prodeji jízdenek skládat ještě zkoušky ze znalosti tarifu Českých drah. Při posledním rušení pokladen na některých nádražích zavedly ČD své pokladny.

Integrovaná doprava Ústeckého kraje. Ilustrační foto.
Z dotovaných krajských autobusů zmizely miliony cestujících. Jezdí vlakem