Odhodlání hasičů ušetří peníze

Odhodlání z řad hasičů, kteří opravovali vůz sami, ušetří Jirkovu peníze. „Tím, že se chlapi pustili sami do díla, ušetřili na pořizovacích nákladech hasičské stříkačky zhruba milion korun," pochválil přístup sboru dobrovolníků jirkovský starosta Radek Štejnar.

Na autě pracovali nejvíce dva z hasičů velitel sboru Pavel Kolař a hasič Petr Pastyřík. „Dělali jsme na tom vždy při směně. Často to bylo i celý den, jindy jsme ale třeba čekali na díly, takže jsme nemohli tolik pracovat. V průměru to ale dělalo určitě několik hodin denně," vysvětlil Pastyřík. Ostatní hasiči také pomáhali, ale většina z nich má stále zaměstnání, takže největší zásluhu mají na novém vozidle právě tito dva.

Na voze byla přitom spousta práce. „Museli jsme udělat generálku podvozku, brzdy, taky byla potřeba se věnovat kabině, kde jsme dělali od podlahy až po palubku snad vše. Na závěr jsme ji i nastříkali, a tak byla Tatra vlastně kompletně připravená pro montáž nástavby u specializované firmy. Tu bychom sami tady už nezvládli," řekl Pastyřík.

Tatru našli nakonec v horách

Vhodný vůz si přitom hasiči vyhlídli sami. „Hledali jsme po internetu a různých bazarech, nakonec jsme ale našli jednu Tatru v rozumném poměru cena k výkonu u soukromníka v Pyšné," vysvětlil Pastyřík. A proč právě Tatru? „Chtěli jsme ji, protože se hodí do lesa a obtížného terénu. Právě do horských oblastí vyjíždíme poměrně často a tenhle vůz takové prostředí dobře zvládá," uvedl.

Přestavěná Tatra nahradí ruský ZIL, který je vzhledem ke svému stáří už značně poruchový. Náhradní díly se navíc daly sehnat jen velmi obtížně. „Brali jsme je třeba i z Ruska," uvedl hasič Stanislav Ušala. ZIL dosud sloužil jako speciál zejména při likvidaci lesních požárů a s tím se počítá i při montáží nástavby. „Nástavba cisterny nebude vyšší než kabina, což vozu umožní snadnější pohyb v terénu i pod větvemi stromů," vysvětlil Štejnar.

Podobné auto začali už dříve využívat u jiného tuzemského sboru dobrovolných hasičů. Veškeré práce na přestavbě ale tehdy obstarala odborná firma, cisterna stála 2,6 milionu korun. „Díky aktivitě našich hasičů vyšla naše cisterna výrazně levněji. Nákup podvozku a potřebného materiálu si vyžádal zhruba 270 tisíc korun, za nástavbu pak zaplatíme 1,4 milionu korun," vypočítal Štejnar.

Kompletně přestavěnou Tatru pak hasiči pokřtí při červnových oslavách 140. výročí svého založení.