„S největší pravděpodobností dojde k uzavření pobočky Úřadu práce v našem městě, a to k 31. prosinci,“ uvedl starosta Štefan Drozd. „Proč k uzavření dochází? Kvůli digitalizaci jednotlivých agend, racionalizaci pracovišť, spádovosti obyvatelstva pobočky a prostupnosti kontaktních míst Úřadu práce, kdy je v blízkosti Kadaň, kam je možné se dostat autem nebo autobusovou dopravou,“ citoval z dopisu vedení krajské pobočky v Ústí nad Labem. Hlavním důvodem jsou úspory.

Více měla o důvodech promluvit sama ředitelka krajské pobočky Martina Bečvářová, a to na veřejném zasedání zastupitelstva ve čtvrtek 20. června. Nakonec však účast odvolala s tím, že rozhodovací proces ještě není ukončen. Přislíbila však, že podrobnosti přednese na zářijovém zasedání zastupitelstva.

„Úřad práce ČR v současné době prochází transformačním procesem, který předpokládá provedení změn v široké oblasti procesů, které realizuje,“ uvedla ředitelka zatím jen v obecné rovině. „Optimalizace rozložení kontaktních pracovišť Úřadu práce ČR nejen s ohledem na nové možnosti v rámci digitalizace a nové legislativy je jeho součástí,“ doplnila.

Město mělo zájem pobočku ve městě udržet. Protože sídlí v jeho budově, vycházelo Úřadu práce vstříc například výrazným snížením nájmu. „Snažili jsme se pobočku udržet, přesto to pravděpodobně nevyjde. Chtěli jsme zajistit dostupnost pro klienty,“ poznamenal starosta.

Pobočky Úřadu práce se zabývají nejen zprostředkováním zaměstnání, ale poskytují také státní sociální podporu, hmotnou nouzi, příspěvek na péči, dávky pro osoby se zdravotním postižením a nepojistné sociální dávky, kam patří například rodičovský příspěvek, příspěvek na bydlení, doplatek na bydlení, porodné, pohřebné či náhradní výživné.

Pracoviště v Klášterci nad Ohří ovšem už dnes nenabízí komplexní služby. „Za některými naši občané musí dojíždět jinam,“ podotkl starosta Drozd.

Část služeb Úřadu práce od července převezme Česká pošta, která pilotně rozjíždí „chytrou podatelnu“ pro Úřad práce. To znamená, že si lidé budou moci o příspěvek na bydlení, přídavek na dítě nebo rodičovský příspěvek požádat na 51 pobočkách České pošty. Poradenství, schvalování i výplatu dávek bude i nadále zajišťovat Úřad práce. „Chytrou podatelnu“ lidé najdou i na Chomutovsku, a to na hlavní poště v Chomutově a v Jirkově.

Na zřetelně označených přepážkách pošty budou proškolení zaměstnanci České pošty lidem pomáhat při podávání online žádostí přes Klientskou zónu Jenda, kde se žádosti o tři dávky státní sociální podpory, příspěvek na bydlení, přídavek na dítě a rodičovský příspěvek, podávají.

Pokud se pilotní program osvědčí, postupně by se zapojilo všech 2900 poboček pošty v České republice.

Mohlo by vás zajímat: Opuštěné pošty na Chomutovsku zejí prázdnotou. Lidé jsou nespokojení

Zrušené pobočky pošty na Chomutovsku zejí prázdnotou. | Video: Deník/ Miroslava Šebestová