Pondělek poprvé naostro prověřil změny, které v novém jízdním řádu MHD s platností od 15. prosince přichystal Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova. Týkají se zejména trolejbusových linek. Lidé si zvykají na jiná čísla trolejbusů, pozměněné trasy i počty spojů.

Novinkami chtěl dopravní podnik cestujícím zajistit mimo jiné snazší orientaci v jízdních řádech, a to díky pravidelným časovým intervalům mezi jednotlivými spoji. Jejich záměr se však podle prvotních ohlasů pozitivní odezvě netěší.

"Kdo to vymyslel? Šílenost!"

Pravdou je, že stížnosti na nový jízdní řád nejsou až na výjimky nijak konkrétní. „Kdo to vymyslel? Asi někdo, kdo nejezdí MHD. Šílenost," píše například na facebooku Chomutovského deníku Michaela Kaiserová. Jan Kühn s ironickou nadsázkou dodává: „Má to jen jedinou výhodu. Horší už to být nemůže." Autory nové koncepce nešetří na facebooku ani Lenka Polívková. „Kdo to vymyslel? Je to šílené," píše.

S podobnou reakcí se setkává i ředitel divize MHD dopravního podniku Václav Záveský. „Lidé jsou vulgární, aniž by si ověřili, zda a jaký spoj jim skutečně jede nebo nejede. My jim přitom rádi poradíme a spoj vyhledáme. Koncepce je nastavena tak, že uzlovou přestupní stanicí je zastávka v Palackého ulici. Z ní se dá dojet do každé lokality. Chápu, že cestující potřebují nějaký čas, než nový řád vstřebají a najdou si nejvhodnější spoje," uvedl.

Nový řád se nelíbí ani Anně Horákové z Partyzánské ulice. Dojíždí za prací do Prahy vlakem, a to ve všední dny vždy v 06:03 ze stanice ČD Chomutov město. Dřív se z bydliště trolejbusem k tomuto vlaku dopravila, nyní už jej ale nestíhá. „Paní Horákové jsem našel spoj, kterým dojede na hlavní chomutovské vlakové nádraží v 05:50, vlak do Prahy odtud odjíždí v 06:00. Pravdou je, že ráno musí dojít na jinou zastávku, je to asi o 300 metrů dál. Každého ale uspokojit nelze. Vždyť jen mezi 06:00 a 06:30 jedou z Chomutova do Prahy čtyři vlaky," vysvětlil Záveský.

Měsíc připomínek

Podle nových jízdních řádů začaly trolejbusy a autobusy jezdit v neděli. Už první den odhalil některé nedostatky právě ve víkendové přepravě. „Lidé si stěžovali, že se brzy ráno sice dostanou třeba ze sídliště do centra, zde jim však spoj, kterým jezdili do práce, ujel. Podobné je to o víkendových ranních hodinách s návazností na vlakové spoje. Ještě měsíc proto počkáme na další podobné připomínky, poté víkendové intervaly upravíme," doplnil Záveský.

Ředitel v terénu

Kontrola podle něj potvrdila, že změny v MHD přispěly ke zlepšení situace. „Vyrazil jsem do terénu hned v pondělí ráno mezi sedmou a osmou hodinou. Vzhledem k nasazení více spojů trolejbusy nejezdí tak vytížené, lidé už se nemusejí ve špičce ve vozech mačkat. Navíc vědí, že za pár minut jim případně pojede další spoj," vysvětlil.

Nové trolejbusové linky
Změny v MHD zhruba rok připravovala desetičlenná skupina složená z manažerů a řidičů dopravního podniku, zástupců města Chomutova i veřejnosti.

Trasy trolejbusů jsou na mapě v jízdních řádech označené modrou, červenou a zelenou barvou, vždy ve světlém a tmavém odstínu. Modré linky 40 a 41 vyjíždějí z Jirkova, červené 50 a 51 z Písečné přes zdravotní středisko a zelené 52 a 53 také z Písečné, ale přes Zahradní. Všechny trasy trolejbusů vedou přes chomutovská sídliště, což je sice delší, ale na spoj tam čeká víc lidí, a tak jsou vozy lépe využité. Všechny linky obsluhují už zmíněnou páteřní zastávku Palackého v Chomutově.

Výhodou nové úpravy jsou kratší časové intervaly příjezdů trolejbusů na zastávky v sídlištích. Lidé se také dočkali výrazného nárůstu počtu spojů. Z Kamenné až po Březeneckou z 83 na 110 denně.