„Ty brýle co simulují vliv drog to je síla, to se nedá oblbnout, málem jsem prošel tím sklem přede mnou," konstatoval Jirka z druhého ročníku průmyslovky poté, co si je sundal a vrávoravým krokem a vykulenýma očima odcházel k hloučku spolužáků. „Předměty kolem mě byly zpřeházené, nedokázal jsem odhadnout vzdálenost a motala se mi hlava, no běs," dodal. „Když jsem si je sundal, tak jsem si musel na chvilku sednout, abych se dokázal zorientovat a mohl normálně chodit," popsal svoje zážitky. Obdobně okomentoval brýle simulující vliv alkoholu jeho spolužák. „Protože alkohol nepiji, tak to se mnou docela zacvičilo," přiznal Martin. „Pěkně jsem se motal," dodal.

Puška HK G36C

Velký hlouček byl u stolu plného zbraní. Policisté tu ochotně vysvětlovali o jaké zbraně jde. „Tak tohle pánové je plastová útočná puška HK G36C," ukazoval jeden s policistů. „Já jsem nebyl příznivcem plastových zbraní, ale tahle je fakt úžasná," dodal. „Její výhodou je i to, že se vůbec nemusí čistit," pokračoval v obležení studentů, kteří pozorně naslouchali jeho výkladu.

Nabito bylo také u obou trenažérů, které simulují jízdu v autě a na motorce. „Jo, docela mi to šlo, je to trochu podobné volantu u počítače co jsem měl doma," konstatoval další z žáků. „Tady si můžou i ti co nikdy neřídili vyzkoušet úplně všechno, od řazení, přes pedály brzdy, spojky a plynu až po nenadálé situace v provozu," popisoval trenažery jeden z instruktorů BESIPU. „Najednou například vběhne do silnice divoké prase a oni musí reagovat. Přitom jim běží čas, který jim ukazuje, za jak dlouho to musí stihnout, jinak nabourají," dodal instruktor. Jeho kolegyně Jan Vojířová žáky chválila. „Docela jim to jde, je na nich vidět, že už asi volant někdy drželi," smála se instruktorka.

Tragická nehoda

Mezi tím nahoře na sále začala přednáška Jana Pešouta z BESIPU, který společně s krajskou mluvčí policie ČR Veronikou Hyšplerovou seznamoval další třídu s bezpečností na silnicích a cílem tohoto projektu. „Myšlenka na pořádání zážitkového projektu Safety Road se zrodila po tragické dopravní nehodě která se stala před několika lety na Děčínsku, „vysvětlovala Hyšplerová. Zemřel při ní mladý řidič a jeho spolujezdec. „Snažili jsme se oslovit skupinu mladých řidičů od sedmnácti do devatenácti let a díky tomuto projektu se nám to podařilo," konstatovala s uspokojením.

Vůz na střeše

Na parkovišti před divadlem si další skupina žáků zkoušela s jakou přesností dokáží zastavit auto před překážkou. „Pane profesore, ukažte jak to umíte," téměř unisono volali žáci." Profesor se po krátkém přemlouvání nechal přesvědčit a usedl do auta. Fabii zastavil dvanáct centimetrů před překážkou a při couvání zůstal stát pouhé tři centimetry před čidlem. „Tak to je dobré," uznale pokýval hlavou instruktor.

Hned vedle byl trenažér nárazu. Byl nastavený na rychlost třicet kilometrů. Té na rovince dosáhne snadno snad každý trénovaný cyklista. „Byla to docela pecka", překvapeně reagovala jedna studentka. Zato další trenažér, který simuloval auto v kotrmelcích, si studenti docela užívali. „Docela fajn, jen když člověk visí delší dobu hlavou dolů, tak musí hodně dýchat, jak se mu nahrne krev do hlavy," přiznal jeden z žáků.

Mladí bourají nejvíc

„Snažíme se působit na emoce každého studenta, aby si uvědomili, že když usednou za volant, tak mají v ruce nebezpečnou zbraň se kterou mohou zabít nejen sebe, ale také někoho ve svém okolí," přiznala policejní mluvčí.

Studentům se akce líbila. „Máme pocit, že jsme v nich něco zanechali," uzavřela mluvčí. Smutné však je, že statistiky dopravních nehod mladých řidičů jsou stále vysoké. Díky nezkušenosti totiž zaviní každý rok celou třetinu dopravních nehod.