Dveře platebního místa chomutovské nemocnice se v těchto dnech netrhnou. Lidé tu stojí fronty s dopisem v rukách, s naštvaným výrazem ve tváři a často při diskuzích mezi ostatními čekajícími ulítne i nějaké to peprné slůvko na účet Krajské zdravotní, a.s. (KZ). Zhruba třem tisícům Chomutovanů totiž přišel dopis s výzvou k zaplacení dluhu. Nemalá část obeslaných však ve skutečnosti nic nedluží.

„Přišla mi domů složenka. Zjistila jsem, že je to na moje nezletilé dítě,“ vysvětluje paní Ivana, která si frontu před platebním místem vystála již v úterý. Paní Ivana zjišťovala u firmy EOS, která zastupuje KZ ve věci vymáhání dluhů, zač vlastně dluží. Přesnou odpověď však nedostala. „Prý je to dluh z 11. března 2009 a do 18. února mám zaplatit tři sta korun,“ vysvětluje. „U jakého lékaře jsem regulační poplatek měla zaplatit, ale nevědí,“ dodává.

„Někde se stala chybička“

Právě proto se paní Ivana vydala do platebního místa, aby zjistila, co se vlastně děje. „Nejsem si vědoma, že bych něco nezaplatila,“ říká ještě před tím, než přistoupí k okénku. Tam se ale dovídá to, co věděla. „Omlouváme se, někde se stala chybička. Máte všechno v pořádku,“ informuje pracovnice platebního místa.

Tuto odpověď slyší další tři lidé, kteří stojí ve frontě za ní. Pouze jedna paní opravdu zapomněla regulační poplatek uhradit, a tak nyní splácí svůj dluh.

Krajská zdravotní potvrzuje, že došlo k chybě, která se mohla dotknout stovek pacientů chomutovské nemocnice. „K chybě bohužel došlo selháním lidského faktoru, fatální záměnou skupiny dlužníků se skupinou klientů, kteří poplatky řádně uhradili,“ vysvětluje tiskový mluvčí KZ Jiří Vondra. Podle něj skupinu dlužníků s pacienty, kteří zaplatili, zaměnil zaměstnanec ekonomického odboru KZ, který seznam jmen předával vymahačské firmě.

Vymáhání dluhů je pozastavené

Kvůli tomuto pochybení včera KZ stáhla z vymáhání všechny odhalené chybně vymáhané pohledávky a pozastavila další aktivní kroky vymáhání. To se znovu rozjede až po odhalení všech chyb.

Pochybení nemocnice pociťují pacienti v mnoha ohledech. Vadí jim například to, že kvůli chybě musí vyřizovat zbytečné telefonáty či se dostavit do nemocnice. „Mně je to celkem jedno, ale co ti, kteří se sem musí vypravit o berlích nebo starší lidé,“ poukazuje na způsobené obtíže paní Ivana.

Někteří pacienti se dokonce obávají o své osobní údaje. „Jde mi také o to, kdo všechno získal veškeré naše údaje,“ poukazuje na další možný problém paní K., které přišel dopis také neoprávněně. KZ se však brání tím, že firma EOS nemocnici zastupuje.

Co dělat, když vám přišel dopis?

* Zkontrolujte si, zda opravdu dlužíte. Možností je hned několik. Můžete poslat dotaz na emailovou adresu: lubica.svacinova@nspcv.cz, nebo můžete zavolat na telefonní číslo 474447509, 474447470, 474447755 nebo se osobně navštivte platební místo, kde se dozvíte, zda nějakou částku dlužíte nebo ne.

* Pokud zjistíte, že opravdu dlužíte za regulační poplatek, uhraďte svůj dluh.

* Pokud zjistíte, že máte všechny své poplatky v pořádku zaplaceny, nemusíte dál nic řešit. V dohledné době by vám měl přijít omluvný dopis od KZ s potvrzením, že všechny vaše poplatky byly v pořádku uhrazeny.

Kdo platí, bát se nemusí

Komu přišel dopis neoprávněně, obávat se nemusí. „Klientům, kteří byli chybně urgováni, se společnost za způsobené problémy písemně omluví,“ informuje Vondra. „Tito lidé nemusí nic dělat. Nemusí se bát, že by jim nabývali penále, nebo že by byli evidováni jako dlužníci,“ dodává.

Ti, kteří poplatek kvůli výzvě zaplatili podruhé, protože se obávali penále, dostanou peníze zpátky. Pokud pacient uhradil poplatek firmě EOS, pošle je firma ihned zpět. Ti, kteří znovuzaplatili regulační poplatek Krajské zdravotní, dostanou své finance zpět od ní. O formě předání peněz bude KZ s klienty komunikovat.

Systém má být pro pacienty výhodný

Krajská zdravotní poukazuje na to, že vymahačský systém, který zavedla má být pro pacienty přínosem. „Nešli jsme tím způsobem, že bychom rovnou odprodali celý blok dluhů některé vymahačské firmě. Pak bychom neznali podmínky vymáhání,“ vysvětluje Vondra. Podle něj by pak mohly penále být několikanásobně vyšší.

Mnoho výzev je oprávněných

Pacientů, kteří opravdu dluží za regulační poplatky je ve skutečnosti mnoho. „Jen v chomutovské nemocnici vedeme za celé tři roky, kdy se poplatek vybírá, dluh ve výši 2,4 miliónu korun,“ upřesnil Jiří Vondra. Ve všech pěti nemocnicích, které KZ zastřešuje, se dluh vyšplhal na šestnáct miliónů korun. Jde o vysoké finanční prostředky, které v rozpočtech nemocnic schází.

Právě tito lidé by měli svůj dluh urychleně zaplatit, jinak se třicetikorunový poplatek může proměnit na několikanásobně vyšší dluh.