Učitelé se zase postupně prokousávají excelovými tabulkami, aby zjistili míru úspěšnosti za všechny maturitní třídy.
Jak si vedli například studenti státního Gymnázia v Chomutově oproti Střednímu odbornému učilišti technickému na Pražské?

„Jednoduché. Ale naprosto.“

Drtivá část gymnazistů uspěla, což se ale od takové instituce očekávalo. Ze 114 žáků zkoušku nezvládlo jen pět.

„Přišlo mi to strašně jednoduché. Ale naprosto. Nechápu, jako to někdo může neudělat?“ podivil se zpětně gymnazista Roman Zdiarský. „Vybral jsem si snadnější úroveň v českém jazyce a těžší v angličtině. Chci se ale dostat na ´fildu´, a tak bych měl asi zkusit těžší úroveň z češtiny,“ domnívá se.

Barboře Falcmanové ze 4. A přišla snadná i těžší úroveň českého jazyka, více se potýkala s druhou úrovní angličtiny. „Ale i tam jsem dopadla dobře. Lehká se mi zdála také matematika. Neučila jsem se na ní a stejně jsem měla dobrý výsledek.“

Čeština lehká, ale jak pro koho


Gymnazistům obecně vadilo, že ačkoli se v literatuře učí spoustu životopisných dat, češtinářský test je nezohledňuje a zaměřený je více na porozumění textu a hledání v něm. Čeština se jim celkově zdála snadná a cizí jazyky naopak těžké. Jako obtížný hodnotili například poslech cizího textu.

Učňové ze SOU technického se s testy potýkali daleko více. Řada z nich nezvládla slohovou práci a slabší byli i v matematice.

„Na slohovku se prostě budu muset víc soustředit,“ podotkl Jakub Hirsch při pohledu do svého protokolu. V didaktickém testu prošel, ale se slohovou prací neuspěl. Naopak v němčině si vedl velmi dobře. Se slohem nedopadl dobře ani Jiří Hajný, zatímco matematika mu problémy nedělala.

„Jsme rádi, že takto víme, co učňům nejde a můžeme se na to poslední půlrok více zaměřit,“ zhodnotila zástupkyně ředitele Jitka Písaříková. „Přesto jsme ale čekali, že budeme mít horší výsledky. Přece jen se tu učni připravují hlavně na práci. Jestli se bude jeden žák ze všech ročníků hlásit na vysokou školu, tak to bude hodně,“ uzavřela.

Z 94 učňů jich bylo v českém jazyce úspěšných 80 procent, v anglickém jazyce 75 procent a nejhorší výsledky škola zaznamenala v matematice – 25 procent úspěšnosti.

Vstupenka na vysokou?

Všichni učňové s výjimkou jednoho si vybrali základní úroveň testů. Chtějí prostě jen složit maturitní zkoušku. Gymnazisté mají oproti tomu dilema. Nevědí, zda jim těžší verze automaticky pomůže s přijetím na vysokou školu. Proto i řada z nich zvolila snadnější úroveň testů.

„V tomto není maturita nastavena ideálně,“ zhodnotil ředitel gymnázia Jaroslav Zahrádka. „Dokud není vyšší obtížnost zároveň i vstupenkou na vysokou školu, žáci nebudou zbytečně riskovat.“

Co nám chybí? Srovnání
Školy jsou na rozpacích z toho, že systém nedává odpověď na otázku, které ze škol jsou úspěšnější s přípravami k maturitě. Výsledky škol totiž nebudou vzájemně porovnávány. „Pro nás by bylo objektivním měřítkem, kdybychom měli srovnání úspěšnosti v rámci gymnázií,“ uvedl zástupce ředitele chomutovského gymnázia Petr Moule. „Líbilo by se mi, kdyby byly státní maturity zvlášť pro gymnázia a zvlášť pro učiliště,“ upřesnil. Stejné přání projevila i zástupkyně SOU technického Jitka Písaříková.