Starostové a primátoři pěti měst podél trasy silnice R7 chtějí psát vládě kvůli její dostavbě. Nelíbí se jim, že ministerstvo dopravy chce spojnici Prahy, Kladna a Chomutova s německou hranicí vyřadit ze seznamu priorit.

Starostové by měli připravovanou výzvu podepsat v Lounech. „Doufáme, že se o tom bude víc mluvit," řekla k tomu lounská místostarostka Edita Hořejší. Město prý nemá informace o tom, jestli už byla vyřazena z plánu nebo ne.

Své podpisy by měli připojit primátoři Chomutova a Mostu a starostové Loun, Žatce a středočeského Slaného.

Mareš: Současný stav není bezpečný

Primátor Chomutova Jan Mareš zatím přesné znění dopisu neviděl, ale k myšlence se podle svých slov připojuje. „Silnice R7 je důležitá pro průmysl, ale i pro samotné občany, kteří ji využívají k dopravě do práce, pracovní i soukromé cesty," uvedl.

Jak podotkl, Chomutov leží na spojnici mezi Prahou, Krušnými horami a napojením na systém dálnic, které republiku spojují s Evropou. A v současném stavu podle něj není toto cestování bezpečné. „Zásadně se zvýšil počet aut, která komunikaci využívají, a právě kvůli rozdělení na úseky s jiným povrchem, střídání víceproudové komunikace s běžnou se nedá stav označit za bezpečný," nechal se slyšet.

Část k hranicím bude delší

Zatím poslední rozestavěný úsek dlouhý 15,8 kilometru se má podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřít v polovině roku 2013. Až se úsek mezi Chomutovem a sjezdem na Velemyšleves otevře, napojí se na už hotových 6,3 kilometru u průmyslové zóny Triangle a hotovou silnici k hranicím s Německem, takže bude delší než úsek R7 u Prahy. Celkem má stavba stát asi 4,5 miliardy korun.

Tendry na dostavbu dalších částí R7 ale ŘSD v červnu zrušilo. Šlo o zvýšení kapacity silnice u Chlumčan a obchvatu Panenského Týnce, které z obou stran navazují na již hotový čtyřproudový úsek u Sulce. Tvorba veškeré dokumentace a vyřešení pozemkových vztahů měly podle odhadu ŘSD stát zhruba 30 milionů korun. Samotné stavby by měly dohromady vyjít na asi miliardu a půl.

Stavba R7 trvá už 50 let

Stavba R7 začala před 50 lety a první úsek z Ruzyně k Makotřasům se otevřel v roce 1964. Stavba pomalu postupovala směrem na Chomutov až do konce 80. let a v roce 1989 se zastavila u Slaného, po celkových 18 kilometrech. Dalších dvacet let se stavěly už jen obchvaty, které vyvedly dopravu z měst a vesnic, ale na mapě zůstávalo z R7 stále jen torzo. Až v roce 2009 se otevřely ve střední části silnice dva krátké čtyřproudové úseky. Obchvaty jsou ovšem postavené tak, aby je bylo možné relativně levně přeměnit na rychlostní silnici.

Silnice R7 je především v zatím nedostavěných úsecích se dvěma jízdními pruhy nechvalně známá tragickými nehodami. Za poslední rok na R7 zemřelo pět lidí a několik dalších se velmi vážně zranilo. V roce 2008 se tam stala zatím nejtragičtější dopravní nehoda za posledních šest let, při srážce nákladního, osobního auta a mikrobusu u Panenského Týnce zemřelo osm lidí. Už v roce 2010 zařadil Ústřední automotoklub (ÚAMK) úsek R7 z Prahy do Slaného mezi nejnebezpečnější úseky silnic v Česku.

Aktuální stav silnice R7:

Praha-Slaný  - 18 km  - hotovo, potřebuje už ale opravy
Slaný-hranice krajů  - 16 km  - hotový projekt
hranice krajů-Panenský Týnec  - 4 km  - příprava projektu, v červnu ŘSD zrušilo tendr
Panenský Týnec  - Sulec  - 2,5 km  - hotovo
Sulec - Louny  - 4 km  - příprava projektu, v červnu ŘSD zrušilo tendr
obchvat Loun  - 7 km  - příprava stavby, zastaveno
Louny - Postoloprty - 13 km - nepřipravuje se
Postoloprty - Bítozeves  - 3,8 km - příprava stavby, zastaveno
Bítozeves  - Vysočany  - 6,3 km  - hotovo
Vysočany  - Droužkovice  - 9,4 km  - rozestavěno, otevření červenec 2013
Droužkovice  - Nové Spořice (Chomutov)  - 6,4 km  - rozestavěno, otevření květen 2013

Zdroj: ŘSD