Od září by školáci na Chomutovsku mohli počítat se zajímavější výukou. Vedle práce v lavicích se jim nabízí možnost zažívat dobrodružství také v terénu.

S pomocí turistických GPS navigací a internetu si mohou sami vytvořit síť zajímavých míst ve svém okolí. Pátrat takto mohou v návaznosti na to, co berou ve škole, po historii, lidských osudech a dalších zajímavostech v okolí. Jedná se o obdobu geokešingu (více v infoboxu), jen zpracovanou dětmi a pro děti.


Tajné schránky


„Například se školáci mohou pokusit zmapovat zaniklé obce,“ navrhla koordinátorka vzdělávání Magdaléna Jenčíková. Pracuje pro vzdělávací společnost Blažek a Blažek, která je nositelem projektu Kolumbus – poklady kolem nás a v nás. „Na místa, která zaniklé obce připomínají, zakopou tajnou schránku. Mohou v ní být například staré fotografie nebo kopie kroniky,“ vysvětlila Jenčíková. Souřadnice místa pak zapracují do systému na speciálním internetovém portálu. Jiná chomutovská škola poté může tajné schránky objevovat a současně pro ostatní školy připravit své kešky na jiné téma. Školy mohou využívat schránek ve městech celého kraje.

Poznávání po vlastní ose


Týmy budou využívat znalostí získaných hned v několika předmětech, jako jsou přírodopis, zeměpis, dějepis a informační technologie. Sami si budou hledat informace a dávat si je do souvislostí.„Je to výborná příležitost pro žáky i učitele,“ míní Dagmar Šolarová, ředitelka 15. ZŠ v Mostě, která je partnerem projektu. „Vždy je velice dobře, když školáci získávají znalosti vlastním úsilím. V tomto případě budou sami vytvářet tajné schránky a připravovat je pro své spolužáky i školáky z jiných měst,“ dodala.


Poslední volné GPS


Právě proto je potřeba, aby byla síť zajímavých síť co nejvíc hustá a do projektu se zapojilo co nejvíc škol z celého kraje. „Už se nám přihlásily školy z Mostu, Děčína a z dalších měst. Jen z Chomutovska nemáme nikoho a je to škoda,“ vyzývá proto Magdaléna Jenčíková.
Prvních patnáct škol přitom získá zvláštní výhodu. Dostanou turistickou GPS navigaci zdarma. Několik volných jich stále ještě zbývá, takže by školy z Chomutovska měly využít svou šanci. Další školy, které se budou chtít pustit do dobrodružství, si už budou muset pořídit vlastní navigaci. Ty nejlevnější mapové stojí okolo pěti tisíc korun, práce s levnějšími nemapovými je složitější.

Pracovat s GPS navigací umí podle předběžných zjištění zhruba pětina učitelů. Proto je lektoři proškolí ještě před 1. zářím, kdy má být projekt spuštěný a zavedený do výuky. Speciální portál by měl být naditý souřadnicemi s místy, kde se ukrývají schránky s poklady, už v říjnu.


Škola hrou


Školáci mají o zážitkovou pedagogiku velký zájem. Snoubí v sobě poznávání nových technologií a práci v terénu. „Je to jedna z cest, jak zařídit, aby žáky učení bavilo,“ míní Jenčíková. Na tento typ zážitkovké pedagogiky přišel její kolega, který má zkušenosti s geokešingem. „Přišlo nám to jako dobrá varianta, jak zlepšit situaci ve vzdělávání a rozšířit nabídku,“ dokreslila koordinátorka. Pravděpodobně se jedná o první vlaštovku v rámci celé republiky.

Projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.

Po vzoru geokešingu

Geokešing (z angl. geocaching) je hra na pomezí sportu a turistiky, která spočívá v použití navigačního systému GPS při hledání skryté schránky nazývané cache (v češtině psáno i keš), o níž jsou známy jen její zeměpisné souřadnice (v systému WGS 84). Při hledání se používají turistické přijímače GPS. Člověk, zabývající se geocachingem, bývá označován slovem geocacher, česky též geokačer nebo prostě kačer. Po objevení cache, zapsání se do logbooku a případné výměně obsahu, ji nálezce opět uschová a zamaskuje.