Distanční výuka, se kterou se za pochodu učily zacházet školy a zabrat dala také rodičům žáků, se týká i budoucích prvňáků. Aktovku prvně nasadí až v září a zápisy projdou na dálku, musí ale zvládnout povinné předškolní vzdělávání. Pro školky je to výzva.

Mateřinek, které si troufnou na on-line výuku, je podle zjištění Deníku méně. Patří mezi ně například Čtyřlístek v Kadani. „Šlo nám o to, aby se děti bavily a nešlo jen o vyplňování pracovních listů,“ vysvětlila ředitelka Erika Zelenková. „V úterý jsme třeba měli téma Pohádka o koroně, kdy jsme částečně kouzlili. Děti kreslily bílou voskovkou na bílý papír, jak si představují virus, pak vzaly vodové barvy a plochu přetřely, aby kresba vystoupila,“ popsala.

Do on-line výuky bývá přes WhatsApp či Messenger zapojeno až 17 dětí z celkového počtu 32, což není málo. Většinou totiž počítače v rodinách vytěžují školou povinní sourozenci nebo rodiče na home office. „Předem jsme si zmapovali, jestli mají rodiče o on-line výuku zájem a jak jsou vybavení,“ zmínila.

Potravinová banka. Ilustrační foto.
Chudí volají o pomoc. Stále více lidí je v potížích, pomáhají potravinové banky

„Všichni si mohou vybrat. Kdo je off, zvolí si na našem webu některý z námětů, na kterém pracujeme, a výsledky nafotí nebo je přinese, až se zase školky otevřou,“ doplnila ředitelka. Sociálně slabším rodinám nosí listy pedagogický asistent.

Od příštího pondělí se budou při videohovorech potkávat také předškoláci z ústecké školky Domino. „Z 25 dětí má zájem 22, už se těší. Učím se pracovat s aplikací Google Meet. Ležím v tom už třetím dnem, radí mi moje děti, které ví, jak na to. Mám školáka a studenta,“ uvedla ředitelka Vladimíra Budínová. Nové nároky, které na ni klade situace, jí nijak nepřekáží. „Zažila jsem na Facebooku žhavou diskuzi, že je to pro učitele práce navíc a že to zatěžuje rodiče. Já to tak nevidím, jsme tu od toho, abychom děti připravili, a i ony si musí zvyknout, že něco budou dostávat úkolem,“ zdůraznila.

On-line nebudou mateřinky v Chomutově, Jirkově a stejně tak ani většina oslovených školek v Ústí. Řadí se k nim i MŠ Na kopečku v Teplicích. O tom, že by bylo on-line setkávání pro předškoláky přínosem, její ředitelka pochybuje. „Jsou ještě malí, je pro ně těžké udržet pozornost. Spíše uvažujeme, že bychom jim s učitelkami natočily video. Mohlo by být s hrou na klavír a písničkami,“ uvedla ředitelka Lenka Svobodová.

Pavel Sládek se otužuje v kádi na zahradě u svého domu.
K vodě nesmějí. Lockdown vyhnal řadu otužilců na Chomutovsku do sudů na zahradě

Podle jejích slov jsou školky nuceny jednat za pochodu. Ministerský manuál totiž přišel na poslední chvíli. „V datových schránkách jsme ho měli až v pondělí večer. Jeden ministerstvo vydalo už v září, týkal se ale hlavně škol, jen okrajově školek. Až teď je detailní a rozpracovaný, takže jsme na jeho základě distanční výuku upravili,“ doplnila.

On-line výuka nesedí každému rodiči. Představa, že by čerstvě šestiletá dcera trávila čas s mobilem, se nelíbí například Daně Kolářové z Loun. „Myslím si, že má na něco takového čas. Je to cácora, která by měla lítat venku, malovat a učit se hrou. To nejsou věci, které získá přes display,“ míní.

On-line práci předškoláků si neumí představit ani Tepličan Michal Jirsa, i když z jiného důvodu. „Naše nejmladší naštěstí ještě předškoláček není. Už teď u nás jedou čtyři počítače, pátý on-line už by asi naše síť neunesla, navíc nemáme pátý počítač. I tak ale musíme pro dceru vymýšlet program. Výhodou je, že oba s manželkou pracujeme z domova, tak se u ní střídáme,“ nastínil Jirsa peripetie s domácí výukou.