Z papíru do reality by se v příštích měsících mohl přesunout plánovaný singletrack nad Jirkovem. Pokud nebudou stát v cestě další razítka, mohly by v příštích měsících vzniknout první dva kilometry terénních cyklistických stezek z celkových dvaceti.

„Chybí dvě povolení z odboru životního prostředí z Ústeckého kraje, abychom měli veškerou dokumentaci pohromadě. Poté ji předložíme stavebním úřadu, abychom získali územní souhlas. Na podzim bychom na singletracku rádi začali pracovat,“ potvrdil starosta Jirkova Radek Štejnar.

Přípravy pro výstavbu adrenalinových tratí se podle jeho slov zvláště protáhly. „Pracujeme na tom pět let od první vize. Je to úmorné. Nepočítali jsme s tím, že to bude trvat tak dlouho,“ podotkl starosta.

Plánování zasáhla nejen jednání s majitelem pozemků, kterým jsou Lesy ČR, a vytipovávání koridoru, ale bylo potřeba více razítek, než bývá u podobných projektů obvyklé. „Ústecký kraj chce toto území vyhlásit jako chráněné, takže jsme museli mít více povolení,“ vysvětlil starosta.

V to, že „papírovací“ část definitivně končí, věří také Petr Löbl ze společnosti TrailVision, která je zaměřená na projektování i stavbu podobných tratí. „Doufám, že jsme na konci úseku získávání povolení a razítek. Stálo nás to více než rok času,“ poznamenal.

„Do konce roku bychom mohli mít dva kilometry hotové stavby a v příštím roce by to za ideálních podmínek mohlo být dalších deset. Pokud ale úředníci přijdou s dalšími požadavky, může se stát, že začneme stavět až za rok,“ upozornil po předchozích zkušenostech.

Singletrack má být rozdělený na tři linie, kdy jedna povede pod Pyšnou a další dvě pro náročnější jezdce mají kopírovat hřeben hor od Pyšné po Drmaly. Doplní je další odbočky. Kvůli náročnému terénu půjde o trasy pro zkušené jezdce.

„Zóna je svou geomorfologií prudší, kopce tu jdou rychle nahoru. Trasy povedou ve vzrostlých bukových lesích a část traverzy po obnažených úbočích,“ přiblížil charakter území Petr Löbl. „Těžší stezka povede po skalní hraně,“ dodal. Výstavba potrvá celkem tři roky.

Vedle toho vznikne na koupališti Červený Hrádek uzel, kde najdou cyklisté veškeré zázemí s chatkami, sociálním zařízením, převlékárnami a myčkou na kola. Rozroste se také o skill centrum, kde si jezdci mohou natrénovat složitější prvky spjaté s jízdou v náročném terénu. Budovat by se mělo v příštím roce.

Ačkoli má singletrack poskytnout zábavu a vyžití jen určité skupině sportovců, ve skutečnosti má městu přinést daleko více: dobrou reklamu, zvýšenou návštěvnost a tím i zaměstnanost ve službách, které jsou odolnější vůči výkyvům trhu. „Je to koncept, který regionu přinese novou šťávu a také zdroje příjmu. Změní také vnímání Krušných hor,“ věří Petr Löbl.

Podle projektu má singletrack vyjít na 10 až 15 milionů korun. O spolufinancování bude Jirkov ještě jednat s Ústeckým krajem.

Co je singletrack?Jednosměrné terénní stezky pro cyklisty široké pro jedno kolo. Cyklistům poskytují maximální zážitek při zajištění šetrného přístupu k přírodě.