Je středa 14. října osm hodin ráno a v řadě rodin se rozbliká namodralá obrazovka laptopů. Na ní vyskakují okna se školáky, kteří se přihlásili do videohovoru přes aplikaci Teams. Je to poprvé, co se třída 2. B z jirkovské školy Budovatelů takto setkává. Někdo sedí ve svém pokojíku, někdo v obýváku nebo kuchyni, občas se na obrazovce mihnou rodiče. Mísí se hlasy.
„Šimone, kde jsi, kam jsi zmizel?“ ptá se jedno z dětí, které na chvíli zahlédlo spolužáka. „Kačko, zapni si mikrofon,“ pobízí další kamarádku, kterou na rozdíl od ostatních neslyší. Třída rychle zjišťuje, že je jí jen malá část, hlavně chybí paní učitelka. Ve škole už by běžela výuka, třídní ale zjistila, že jsou děti rozptýlené ve dvou skupinách, a tak volá rodičům, aby je nasměrovala.
Mezitím se v jednom z oken objeví pes. „Jé, ty máš psa? Ten je krásnej!“ rozhlaholí se mnohohlasně laptop v každé z domácností. „A máš taky kočku?“ Následuje menší výměna, jaké zvíře má kdo doma, načež se jeden z žáčků před kamerou pochlubí velikou kočkou. V dalším okně se jiný školák úspěšně pokouší o stojku a jiný to komentuje.
Volná zábava končí ve čtvrt na devět, jakmile do skupiny vstoupí paní učitelka a zahájí hodinu českého jazyka. Z 22 školáků je připojeno jen 7. Všichni ale mají zapnutý mikrofon, a tak se z reproduktorů linou hlasy a šumy nejen školáků, ale i členů jejich rodin. Slovo hlavního mluvčího zaniká.
„Děti, všechny si vypněte mikrofon, mluvit bude jen ten, koho vyvolám,“ dává učitelka hodině řád. „Najděte si na liště symbol zvednuté ručičky a klikněte na ni. Takto mi dáte pokaždé vědět, že rozumíte,“ vysvětluje.
Školáky rozhýbává básničkou, kterou provázejí menší tělesné cviky, a přichází opakování začátku abecedy. „Když řeknu Alenka a auto, jak se tato slova liší, když je chceme napsat?“ ptá se učitelka. „Že je ve jméně velké písmeno,“ odpovídá vyvolaný Fanda. Děti pak píšou slova prstem do vzduchu a vymýšlejí podobné příklady k dalším písmenům.
Hodina je zkrácená, a jakmile skončí, učitelka se opět odpojuje, aby sháněla zbytek třídy. Zase obvolává rodiče. Další hodina matematiky ubíhá ve svižnějším tempu. Děti stihnou spočítat pár příkladů a dvě cvičení v učebnici. Vše je prokládáno trpělivým umravňováním, aby si děti vypínaly mikrofon a nemluvily jedno přes druhé. V závěru hodiny je připojeno 14 dětí.
Další on-line vyučování tyto druháky čeká příští úterý, středu a čtvrtek, pak následují podzimní prázdniny. „Budu pevně doufat, že se děti po dvou týdnech vrátí do škol,“ přeje si jejich třídní Ivana Čopíková. On-line výuka má totiž výrazně pomalejší tempo a provází ji řada problémů. „Ty největší jsme měli s připojením, kdy se některé z dětí připojily do druhé skupiny. Dvě z nich neměly počítač, jen mobil, kde nejsou takové nástroje, horší je i zvuk,“ přiblížila.
On-line výuka zaměstnala také rodiče nebo prarodiče, kteří se na druhé straně snažili, aby vše fungovalo. Ve všech případech se to ale nepodařilo, aktivní práce byla podle třídní možná jen s devíti dětmi.
Na některých školách jsou děti z prvních až třetích tříd z on-line výuky zatím vynechané. „Nedostali jsme moc času na to, abychom se připravili, takže má on-line výuku druhý stupeň, využíváme Google Classroom,“ uvedl ředitel klášterecké základní školy Krátká Petr Opava. „Postupně na ni najedou i čtvrté a páté třídy. Pokud jde o nižší ročníky, máme pochybnosti, kolik dětí se bude schopno připojit,“ podotkl ředitel. Přesto počítá s tím, že škola rodiny skrze Bakaláře navede, jak tuto webovou službu spustit, aby ji mohly využívat v dalším období.
On-line výuka se odehrává jen na druhém stupni například i na chomutovské ZŠ Zahradní. Podle webových stránek školy se žáci z prvního stupně mají při distanční výuce řídit pokyny učitelů.
Z nařízení vlády jsou školy zavřené od 14. října a školáci se vzdělávají distančním způsobem. Účast na této výuce je povinná. Po podzimních prázdninách by se děti měly vrátit do škol, pokud to epidemiologická situace dovolí. V opačném případě by se výuka na dálku protáhla.