O rozšíření silnice I/13 mezi Chomutovem a Kláštercem nad Ohří se mluví zhruba dvě desetiletí. Stejně tak o její přeložce, která má odklonit nápor dopravy z Černovic, Málkova a Zelené. Na stole bylo více variant, kudy silnici vést a jakým způsobem. V tomto týdnu na Ministerstvu dopravy padlo rozhodnutí o konkrétní trase přeložky. „Třináctka“ navíc bude čtyřproudá a se čtyřmi mimoúrovňovými křižovatkami.
„Centrální komise již rozhodla a to tak, že Ředitelství silnic a dálnic bude pokračovat v přípravě podle varianty G v trase čtyři se dvěma pruhy v každém směru,“ potvrdil mluvčí Ministerstva dopravy Martin Brychta. „Odhadované náklady této varianty jsou zhruba čtyři miliardy korun,“ doplnil.
Stavba je navržená ve dvou etapách. První se drží koridoru, silnice ale bude od konce plánovaného kláštereckého obchvatu po mimoúrovňovou křižovatku v Místě rozšířená do čtyřpruhového uspořádání. Ve druhé etapě se po více než osmi kilometrech odkloní a obloukem překoná železniční trať. Další necelé tři kilometry bude pokračovat přímým úsekem, na který naváže levotočivým obloukem a obejde tak obec Černovice jihovýchodním směrem. Na čtrnáctém kilometru překoná železniční trať estakádou a dále bude trasa pokračovat pravotočivým obloukem. Po patnácti kilometrech se napojí na současnou silnici I/13 před mostem přes přivaděč.
Plány na zkapacitnění silnice se rodily dlouho. Projekt se dostal do fáze technicko ekonomické studie už v roce 2004. Počítal se čtyřmi jízdními pruhy. Cena se ale Ministerstvu dopravy zdála vysoká, proto v roce 2016 vznikla nová studie takzvaného střídavého třípruhu. Po dalších dvou letech navázala další studie, která zkoumala technické, ekonomické a prostorové možnosti. Obsahovala i další varianty přeložky s trasováním a volbou kategorie komunikace. Týkaly se hlavně průtahu Černovicemi, Málkovem a Zelenou. V roce 2019 ministerstvo rozhodlo o zpracování čtvrté technicko – ekonomické studie. Její čistopis byl odevzdaný loni v září. Další postup byl závislý právě na vyhodnocení centrální komisí Ministerstva dopravy. To padlo před několika dny.
Podle plánů má stavba začít za šest let, silnice má být plně otevřená v roce 2031. „Byl bych rád, kdybych se toho dožil,“ přál by si starosta Málkova Josef Egermann. „V projektu je ´třináctka´ osmnáct let, už měla být hotová. Je to ostuda, protože se jedná o páteřní silnici a čtyřproud už tam měl být dávno,“ je přesvědčený.
„Třináctka“ propojuje hlavní podkrušnohorská města Karlovy Vary, Chomutov, Most a Teplice. Je také součástí mezinárodního evropského silničního tahu E 442. Tento úsek bude využíván i pro přivedení dopravy na budovanou dálnici D7 do Loun, Slaného a hlavního města Prahy nebo do Německa.
Po zkapacitnění trasy Chomutov – Klášterec nad Ohří dojde také na plánovaný klášterecký obchvat.
Stavba v datech
Délka hlavní trasy: 14 198 m
Mosty: na silnici I/13: 7, nad ní: 2
Křižovatky (mimoúrovňové): Kadaň, Nová Víska, Místo, Černovice