Novou a silnou grafickou značku, která by sloužila pro komunikaci celého města, hledá Kadaň. Kromě loga chce získat ucelený vizuální styl, proto oslovila společnost Czechdesign. Jejím úkolem je zajistit návrhy od renomovaných ateliérů i nových tváří z řad nadaných designérů.

„Naše logo je přežité, dnešní trend je jiný,“ uvedl starosta Jiří Kulhánek s poukazem na město Plzeň, kde je základem vizuálního stylu šipka směřující na západ, nebo úderné logo Ostravy. „Jde o tři vykřičníky, které používají všude, mají je třeba i na kapotě policejního auta,“ připomněl starosta výsledek práce českého špičkového studia Studia Najbrt.

Dlažba na Mírovém náměstí už leckoho stála podpatek nebo vymknutý kotník.
FOTO: Kadaňští se zbaví kočičích hlav. Přeskládají dlažbu v centru

Město a společnost za sebou mají workshop, jehož smyslem bylo ujednotit si zadání. „Zjišťujeme potřeby města v oboru komunikace, čím je jedinečné a co by měl vizuální styl obsahovat,“ nastínila mluvčí Czechdesignu Jarmila Řehořková. Společnost následně osloví ateliéry, aby zpracovaly šest návrhů. Z nich pak komise složená z odborníků a zástupců města vybere tři nejlepší k dopracování.

Jejich tvůrci se rozjedou do Kadaně a město si nejdříve projdou. „Přijedou načerpat atmosféru, aby nedělali návrhy od stolu z Brna nebo Prahy,“ vysvětlila Řehořková. „Výsledkem by měl být komplexní a variabilní vizuální styl, aby byl využitelný i pro městské firmy a příspěvkové organizace, na tiskovinách, webových stránkách a suvenýrech,“ doplnila.

Logo, které má jiskru

S výsledkem by se místní mohli seznámit v únoru, o vítězném návrhu ale nakonec rozhodne komise, byť s přihlédnutím k postojům veřejnosti. „Rád bych, aby bylo logo nápadité, aplikovatelné a také vtipné, což nevím, jestli jde udělat,“ zmínil Kulhánek. „Zatím jsme v očekávání a plni naděje,“ dodal.

Současné logo, na kterém je panorama pro město typických historických staveb a nápis Kadaň, je využívané zhruba patnáct let. „Část obyvatel už se s ním asi identifikovala, logo má ale z dnešního pohledu ten problém, že je popisné a když se zmenší, není nápis vidět,“ zmínil Petr Liebscher. Byť je známý jako správce františkánského kláštera, je také vystudovaným grafikem, a tak se předběžně počítá s jeho členstvím v komisi. Později by měl také hlídat uplatnění loga.

Takto to v bývalých lázních vypadá dnes.
S lázněmi nebo bez? Architekti pracují na studii využití objektu v Chomutově

Města dnes ve větší míře žádají silná loga a ucelený celkový styl, který je zhuštěním vizuálního sdělení. Obstát by měla nejen v souvislosti s prezentací města, ale i před přísným soudem lidí. „Důkazem, že se logo povedlo, je, že se s ním lidí ztotožní a rádi ho využívají. Turisté si například rádi koupí tričko nebo suvenýr s ním,“ zmínila mluvčí společnosti Czechdesign.

Právě v tomto bodě ale města zpočátku narážejí. Unikátní vizuál má například Liberec, Náchod už zmíněná Plzeň i Ostrava a další města, původně ale čelila rozporuplným reakcím veřejnosti. Té vadila jednoduchost v porovnání s cenou v řádu statisíců, kterou je třeba vynaložit na proceduru vytvoření nového symbolu, grafický manuál a licenční užívání.