Cestující MHD podvádějí. Aby získali výhodu v soutěži o bezplatné dobití časových kupónů, jsou ochotní přepravovat se po jedné zastávce. Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova (DPCHJ) kvůli tomu musel změnit pravidla soutěže Check–out.

Deset bodů za hodinu

Prvotní impuls, že dochází k podvodům, dali řidiči. „Všímali si lidí, kteří jezdí po jedné zastávce a vyslechli i pár rozhovorů, kdy se tím dotyční navíc i chlubili,“ uvedl ředitel divize MHD Martin Lédl. Podezření si pracovníci DPCHJ potvrdili díky informacím ze systému.

K překvapení všech se ve většině případů jednalo o seniory. „Čekali jsme, kdy někdo přijde na to, jak systém obejít. Tipovali jsme ale, že se bude jednat o žáky a studenty, ne o seniory,“ poznamenala k tomu vedoucí přepravní kanceláře a přepravní kontroly Petra Sakařová.

Nejlepší je to ve špičce

„Cestují například nastoupí na Písečné, vystoupí u zdravotního střediska a takto pokračují až na Březeneckou. Tam přejdou silnici a stejným způsobem pokračují zpět na Písečnou,“ popsala nový zlepšovák některých pasažérů. Za hodinu takto nasbírají klidně deset až dvanáct „bodíků“ za odhlášení.

Navíc, aby nemuseli čekat dlouho na přestupy a na zastávce ztratili nejvýše pár minut, vozí se takto v dopravní špičce. Zatěžují tím provoz a prodlužují čas odbavení při nástupu.

Sport za tři stovky

Důchodci, kteří začali provozovat tento nový sport, mohou získat maximálně 302 korun. Přesně tolik totiž stojí dobití měsíčního kupónu pro seniory ve věku od 60 do 70 let. Ti, kteří přesáhli sedmdesátku, dokonce jen dvě stovky.

Soutěž DPCHJ vyhlásil v únoru. Původně měla motivovat cestující k tomu, aby se v rámci odbavovacího systému odhlašovali. Přihlašují se automaticky u řidiče, odhlášení ale není povinné.

Přitom pro dopravní podnik je cenné znát, kde pasažéři vystupují. „Potřebujeme to vědět, kvůli přepravním tokům. Když víme odkud kam lidé jezdí a v jakých časech, můžeme tomu lépe přizpůsobit jízdní řády i ceníky,“ vysvětlila vedoucí přepravní kanceláře.

Podezřelí z kola ven

Pravidla soutěže Check out jsou nastavena tak, že má na bezplatné dobití nárok pět cestujících, kteří dosáhli nejvyššího počtu odhlášení. V rámci každé z pěti kategorií může zvítězit vždy jen jeden.

Podle starých pravidel byla výhra naposledy udělena v dubnu.

Od května bude vše jinak. Dopravní podnik si nově vyhrazuje právo vyloučit podezřelé cestující ze soutěže.