Nový odbavovací systém už běží více než měsíc. Vrátil bych se ještě k jeho spuštění. Jak moc vás zaskočily komplikace při jeho spuštění?
„Dost. Hodně jsme tomu věnovali, měl jsem z celé přípravy velmi dobrý pocit. Od dodavatele systému jsme měli garance, samozřejmě smluvní, věřili jsme jim. Nějaké komplikace jsme čekali, to je jasné, ale ne takovéhle. Dodavatel ten start značně podcenil. Za to také nese následky.“

Přitom stejný systém od této firmy funguje i v jiných městech, nebyl to žádný prototyp. Proč systém selhal?
„Na rozdíl od jiných měst, kde už funguje, my jsme si objednali karty nového typu. Ty, které používají v jiných městech, brzy budou nebo již jsou zastaralé. Když jsme se rozhodli pořídit nový systém, tak včetně karet té nejnovější generace. Chtěli jsme karty, které nám budou sloužit dlouho v budoucnosti, které budou lépe zabezpečeny a které budou mít více funkcí.“

Nyní, s odstupem a po zkušenostech, udělal byste něco jinak?
„To jsou kdyby. Kdybychom věděli, že to není stoprocentně připraveno, tak bychom posunuli termín spuštění. Ale jsem zastáncem toho, že systém pořádně prověří až ostrý provoz.“

Systém už nyní funguje bez problémů?
„Problémů je stále dost, především odbavení trvá příliš dlouho. Na vině je také množství lidí, kteří platí hotovostí. Současný stav je takový, že čtvrtina lidí má karty, zbytek platí mincemi. My chceme, aby to bylo naopak. Mince často propadávají, to je velké zdržení. Stávají se případy, kdy z deseti lidí mince propadnou pěti z nich. Dodavatel musí přístroje upravit, nově nastavit, aby se to nestávalo. Dalším problémem je poruchovost zařízení ve vozech. Tu a tam něco nefunguje, nedaří se odhlášení. Poruchovost se snižuje, ale stále je vysoká.“

Některým cestujícím vadí, že automat nevrací zpět drobné. Proč jste ho do nových kasiček nenechali instalovat?
„Důvody, proč jsme je nezavedli, teď mohou znít komicky - prodlužovalo by to odbavení a zvyšovalo by to poruchovost zařízení. Všichni však víme, jaký je současný stav… Takové mincovníky by také byly větší a dražší. Jasnou prioritou je, aby lidé používali karty.“

Jak změnu snášejí řidiči? To jsou ti první, kterých se lidé ptají, nebo jim nadávají. Já zažil jednoho dost nerudného, zřejmě cestujícím vysvětloval už po sté, jak to vše funguje. Jiný to zase bral s humorem a evidentně se vysvětlováním bavil.
„Dvě skupiny našich zaměstnanců změnu odnášejí nejvíc, jsou to takoví „fackovací panáci“. A to řidiči a pracovnice na přepážkách, ti jsou nejvíc na ráně. Snažíme se je pozitivně motivovat. Všichni jsme jenom lidi a záleží také na cestujících, jak se chovají.“

Jak jste spokojeni s onou „bezkontaktností“ karty? Já osobně jsem si myslel, že stačí kartou před přístrojem máchnout, a je to. Lidi ji však musí přikládat a ještě chvíli čekat. Změní se to do budoucna nebo to zůstane takhle?
„Pro kontrolu odbavení se vždy vyplatí kartu přiložit. Ale to odbavení trvá na náš vkus ještě moc dlouho. Pokud teď jedeme do čtyř vteřin, mělo by to být do jedné, maximálně dvou. To se prostě musí zlepšit.“

Díky kartám a počítačům znáte podrobné údaje, kde, kdy a kolik lidí nastupuje – vystupuje. Už máte nějaké výstupy? Překvapily vás některé údaje a změníte třeba kvůli vytíženosti jízdní řády právě na základě nově získaných dat?
„Zatím jsme na takové vyhodnocování neměli čas, provádíme je namátkově. Teď je prioritou, aby systém bezvadně fungoval.“

Je možné, že díky údajům z nového odbavovacího systému zmizí přecpané autobusy a trolejbusy?
„Jistě to bude mít vliv na naší přepravní kapacitu. Ale až se systém zajede a bude čas na detailní vyhodnocování všech výstupů a statistik. Doposud vycházíme z fyzických průzkumů.“

Takže do jízdních řádů, které vylepíte v prosinci, se data z OS neprojeví?
„To ne. Nové jízdní řády se začaly připravovat už před jeho spuštěním. Nejdříve se to odrazí v řádech pro rok 2012.“

Hlavní výhodou, která ovšem nyní není vidět, je zavedení spravedlivého jízdného, tedy podle ujeté vzdálenosti. Můžete odhadnout, kdy ho zavedete?
„V průběhu příštího roku, přesnější datum nemáme. Lidé budou platit podle počtu ujetých zastávek. Zvýhodníme i přestupy. Kdo pojede například pět zastávek, zaplatí stejně, když pojede jedním, nebo dvěma různými spoji. Důležité je zmínit, že všechny tyto výhody budou čerpat pouze uživatelé karet. Kdo pojede za hotovost, bude platit tak jako doposud, tj. každou jízdu za plné jízdné bez ohledu na ujetou vzdálenost.“

Uvažujete, že by se z karty daly platit jiné věci? Třeba vlakové jízdné, parkovné, nebo vstupné na městské akce?
„Karty lze již dnes používat ve všech našich vozech městské i meziměstské dopravy. To je výrazný posun k lepšímu. Tak například, kdo jede do Prahy, může platit elektronicky. Stejně tak, kdo využije linkový autobus, který jezdí po území obsluhovaném MHD. Ústecký kraj chce také vyzvat jednotlivé dopravce, aby mohl vzniknout integrovaný dopravní systém. To je výhled do budoucna, my se teď soustředíme, aby to fungovalo u nás.“

A co třeba vstup na hokej, do zoo nebo placení parkovného?
„Podle zásad dotačního projektu pět let můžeme karty používat pouze k placení dopravy, takže tam jiné využití ani není možné. Potom jsou možnosti otevřené.“

Jak se osvědčují další novinky, související s novým odbavovacím systémem, které jste již zavedli?
„Zřejmě máte na mysli samooblužné platební terminály pro dobíjení karet. Lidé si na ně postupně zvykají. Možnost dobít si kartu prakticky kdykoliv a bez čekání ve frontě na přepážce je opravdu velkým přínosem. Pozitivní ohlasy máme i na velkoplošné světelné tabule s informacemi o odjezdech spojů na autobusových nádražích. Tato technika nás také občas zrazuje, i to však přičítáme k počátečním úskalím nové věci.“