Řidiči linkových autobusů v Ústeckém kraji nebudou ve středu stávkovat. Odboráři na severu Čech se připojí k ultimátu republikového svazu, které vyprší 15. března. Odborový svaz dopravy (OSD) vidí v jednáních pozitivní posun, řidiči přidáno dostali, nikoliv však podle svých představ. Ústecký kraj v reakci na situaci kolem platů řidičů chce vytvořit vlastní linkovou autobusovou dopravu.

Stávku vyhlásili na 8. března zástupci odborových organizací tří dopravců v kraji. Byla připravena se k ní podle odborářů připojit většina řidičů. Dnes stávkový výbor oznámil, že rozhodl o odvolání stávky. Postoj k ní nebyl jednotný, dva zástupci odborů hlasovali pro zrušení a jeden pro zachování stávky.

Psali jsme: Stávka! 8. března autobusy nevyjedou

Podle odborářů k odvolání stávky přispěly mimo jiné "opakované výhrůžky", tedy hrozba vysoké pokuty ze strany kraje vůči dopravcům, pokud by autobusy nevyjely. "Věříme, že OSD (Odborový svaz dopravy) se razantně postaví za naše požadavky, stejně tak mechanismu vymáhání práva, který je aplikován v Ústeckém kraji," uvedli odboráři ve zveřejněném dopise. Takový postup podle nich v podstatě znemožňuje jakýkoli projev nespokojenosti, varují před rozšířením tohoto nešvaru do celé ČR.

Od začátku letošního roku vláda svým nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč, aniž ale na zvýšení poskytla peníze z rozpočtu. Šoféři očekávali, že rozdíl v platech oproti loňsku bude až 7000 korun, dostali ale většinou několik stovek až pár tisícikorun navíc. Příčinou bylo sloučení prémií se základní složkou platu.

Kraj nabídl dopravcům uzavření dodatků, na jejichž základě by dostali 5,7 milionu korun navíc na každou smlouvu uzavřenou na konkrétní oblast krajské dopravy. Kraj by tak celkem přidal 85 milionů korun.

Připomeňte si: Řidiči autobusů ohlásili stávku. Kvůli výplatám

V reakci na situaci v dopravě Ústecký kraj připravuje zřízení krajské linkové autobusové dopravy, nad níž by měl plnou moc, mohl by tak mimo jiné přímo rozhodovat i o platech řidičů.

Samospráva stále pokračuje v jednáních s dopravci o dodatcích. Nepočítá s tím, že by nějaké peníze na zvýšení mezd řidičů dostala od státu. Vedení kraje předpokládá, že smlouvy s dopravci uzavřené původně na deset let budou postupně končit s tím, jak budou firmám docházet peníze na mzdy. Kraj by chtěl, aby to nebylo dřív než za dva roky, pak už by mohla začít fungovat řízená krajská doprava.

Odborový svaz dopravy nyní sbírá podklady od dopravců a odborářů z jednotlivých krajů. Podle předsedy svazu Jiřího Pomajbíka řidiči přidáno dostali, ne ale všichni a ne to, co očekávali.

Předsednictvo o případné stávce rozhodne v půli března, namířena podle Pomajbíka nakonec nemusí být proti krajům, od nichž je patrná snaha k řešení, ale třeba proti zaměstnavatelům, s nimiž nyní odboráři vyjednávají kolektivní smlouvy.