„Pro malého živnostníka je to nejjednodušší a přitom velmi efektivní způsob, jak o sobě dát vědět zákazníkům a precizně na ně zacílit, a to za rozumné peníze,“ říká šéf pražského Brašnářství Tlustý Ivan Petrův.

Když rozjížděl své podnikání, sázel proto zejména na sociální sítě. Jejich prostřednictvím se jeho firmě ze začátku dařilo oslovit až 90 procent jejích zákazníků.

„Zejména v počátcích to velmi pomáhalo a značka se etablovala. Teď už se o nás ví, firma jede pátý rok a vracejí se k nám spokojení klienti,“ pochvaluje si Petrův. Podíl zákazníků oslovených přes web a Facebook tak dnes u jeho firmy klesl zhruba na polovinu

Návrat řemesel

Podle společnosti Bisnode bylo loni v Česku registrováno přes 63 800 nových živnostníků, což je o 2,2 procenta více než v předchozím roce. Jejich celkový počet tak nyní činí 2,1 mi-lionu. Bisnode však odhaduje, že podnikatelskou činnost z nich skutečně provozuje jen necelý milion, tedy asi 47 procent. Podíl aktivních živnostníků tak v posledních letech klesá.

Která řemesla (ne)táhnou?Zdroj: DENÍK

Podle AMSP řemeslníci zatím internet za klíčový obchodní nástroj nepovažují. „Ti opravdu dobří často ani nějakou velkou propagaci nepotřebují,“ řekl Deníku předseda představenstva asociace Karel Havlíček. Důležitost internetu pro obchod si však malé a střední firmy začaly uvědomovat už před lety.

Studie AMSP a společnosti MillwardBrown z roku 2013 udává, že vlastní webové stránky pro svou reklamu tehdy využívalo 60 procent těchto firem. Za nevhodnou pro jejich podnikání ji přitom považovala necelá pětina těch firem, které on-line reklamu nepoužívaly. Důvodem byly vysoké náklady, také jim na ni často chyběli odborníci.

„Na internetu jsme si svým způsobem všichni rovni,“ popisuje Petrův. Zákazníci se přitom stále častěji rozhodují podle referencí, které vyčtou právě na internetu. „Pro trh je to zdravé,“ říká Petrův. 

Podle průzkumu, který  pro AMSP zpracovala společnost Ipsos, přitom zákaznické weby se sdílenými referencemi využívá zatím jen malá část řemeslníků. Zaregistrovat se na ně nechalo jen devět procent malých firem. Téměř třetina řemeslníků o těchto stránkách přitom vůbec netuší.

Pár kliků a hotovo

„Nároky zákazníka intenzivně rostou,“ míní Rudolf Krčmář ze společnosti Ecommercz. „Díky rychlému internetu v mobilu nebo tabletu je schopný najít si přes webový prohlížeč dodavatele téměř okamžitě,“ vysvětlil.

Jeho firma proto pro malé firmy vytvořila platformu, na jejímž základě si mohou samy vytvářet webové stránky a oslovovat zákazníky. „Je to jednoduché, podobně jako facebookový příspěvek, který si už dneska umí udělat každý sám,“ konstatoval Krčmář.

Zásadní změna bude však také podle Havlíčka jen otázkou času. Přijde, až do dospělosti doroste generace lidí „odkojených“ chytrými telefony. „Pak se řemeslník, který nebude vyhledatelný přes mobilní aplikace, v podstatě vůbec nedostane k zakázce,“ míní.