Nástup společnosti RegioJet na některé tratě v Ústeckém kraji ještě není tak jistý, jak by se mohlo zdát. I když nabídl v poptávkovém řízení nejlepší cenu a kraj zveřejnil na úřední desce plán jednat pouze s ním, do hry se chtějí dostat ještě opět České dráhy (ČD). Už vyzvaly kraj, aby svůj verdikt přehodnotil. Mnoho šancí ale nemají.

„Ve středu bude rada rozhodovat o tom, jakou verzi nabídky RegioJetu vybereme, v září by se mělo rozhodovat o uzavření samotné smlouvy,“ řekl krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). Potvrdil, že zejména ČD velmi tlačí na to, aby kraj rozhodnutí zrušil.

Ilustrační foto
Dráhy vrátí seniorům a studentům část peněz. Kvůli státní slevě

Na hejtmanství od ČD dorazily dva dopisy. Jeden od advokátní kanceláře Češka, Císař, Smutný, která dráhy zastupuje, druhý od vedení státního dopravce. Redakce je má k dispozici. Advokátní kancelář v něm upozorňuje na údajnou nezákonnost postupu kraje, když tímto způsobem vybírá dopravce. Stejným způsobem výběru ale ČD jen krátce po oznámení jednání s RegioJetem vyhrály stejný typ výběrového řízení na provoz rychlíků Liberec - Pardubice.

I když České dráhy o provoz na vybraných tratích přijdou, stále budou v kraji dominantním dopravcem: z osmi milionů objednávaných vlakokilometrů ročně má RegioJet získat zhruba milion.

Vizualizace vlaků RegioJetu pro Ústecký krajZdroj: RegioJet

Vizualizace vlaků RegioJetu pro Ústecký kraj.  Zdroj: RegioJet

Po dopise od advokátní kanceláře přišlo mírnější psaní od vedení ČD. Žádají v něm radní, aby prověřili postup krajského úřadu, který vybral v poptávkovém řízení právě RegioJet. „České dráhy se domnívají, že rozhodnutí Rady Ústeckého kraje mohlo být učiněno na základně předložených podkladů, které v důsledku předchozího netransparentního a diskriminačního postupu obsahovaly nepřesné, respektive neúplné informace,“ napsali zástupci ČD v dopise. Podle nich měl každý ze zájemců odlišné informace o podmínkách výběrového řízení.

To vysvětlují například nejednou konstrukcí ceny: zatímco ČD nabídly jednu cenu, RegioJet přišel s dvěma variantami. S úplně novými vlaky a s variantou s ojetými. „S některými zájemci bylo a dál bude o jejich nabídkách jednáno, ČD tuto možnost nedostaly,“ stěžují si v dopise.

Elektrická jednotka Pesa Elf II
Železniční revoluce začala v našem kraji. Boje nyní propuknou po celé zemi

Komínek to ale odmítá. „Všichni zájemci obdrželi stejný dopis s tím, že jsme jasně řekli, co požadujeme. Reakce ČD je pro mě absolutně nepochopitelná až absurdní,“ řekl Komínek. České dráhy existenci dopisu potvrdily, případ však nechtěly dál komentovat.

RegioJet má jezdit z Děčína po pravobřežní trati do Ústí nad Labem-Střekova, z Ústí nad Labem do Bíliny (přes Úpořiny, dosud linka U5) a z Mostu do Žatce (linka U13), k tomu získá také malou část provozu na tratích Most - Žatec, Most - Bílina, z Ústí nad Labem západ do Štětí (jeden pár spojů denně) a Teplice - Litvínov.

Vlak RegioJet. Ilustrační foto.
Revoluce na železnici. Soutěž o lokálky v Ústeckém kraji vyhrál RegioJet