Nechranická přehrada prochází největšími opravami za dobu své existence. Stavbaři tam pracují na obnově bezpečnostního přelivu, jejíž klíčovou částí je osazení obřího klapkového uzávěru. Se zabudováváním posledního dílu začali ve středu 12. června.

„Dochází tady k záměně hydrostatického segmentového uzávěru za klapkový uzávěr,“ nastínil generální ředitel státního podniku Povodí Ohře Jan Svejkovský.

„Historický uzávěr, který tu byl, měl jisté limity v manipulaci s vodou a polohou vody, a to zejména při povodních. Současná klapka dokáže zadržet více vody v nádrži a zároveň je snadno a plynule manipulovatelná v celém rozsahu a při jakýchkoli hydrologických podmínkách,“ vysvětlil.

close Na vodním díle Nechranice osadili druhou polovinu klapkového uzávěru. Jednalo se o klíčovou část rozsáhlé rekonstrukce bezpečnostního přelivu. info Zdroj: Deník/Miroslava Šebestová zoom_in Na vodním díle Nechranice osadili druhou polovinu klapkového uzávěru. Jednalo se o klíčovou část rozsáhlé rekonstrukce bezpečnostního přelivu.

Rekonstrukce bezpečnostního přelivu byla nezbytná kvůli jeho technické zastaralosti. Povodí Ohře ji rozdělilo na dvě části, které si vyžádaly celkem 240 milionů korun, a s malou přestávkou trvají sedm let.

Druhá část odstartovala v březnu 2021 a právě ve středu dospěla do důležitého bodu. Tím bylo osazení druhé části klapky o váze 29 tun. Do vzduchu ji stavbaři dostali s pomocí jeřábu, těžší část ovšem nastala poté.

„Jednou z nejsložitějších operací bylo usazení samotné klapky na kolejový systém, který ji dopravil k čepování,“ přiblížil vedoucí technického oddělení společnosti Strojírny Podzimek Karel Bambula. Tato fáze se odehrála vzápětí. Tím však proces neskončil. Dostrojení bude trvat další dva až tři týdny.

Další sada prací potrvá do listopadu, kdy má být investiční akce ukončená. „Klapka se ještě svaří, po montáži se opraví nátěry a budou se provádět suché a mokré zkoušky, kde se ověří funkčnost provozu,“ zmínil Bambula. „Nasimulují se veškeré bezpečnostní situace při výpadku jednoho hydraulického pístu tak, abychom předali plně funkční a bezpečné dílo,“ dodal.

Potřebě obnovit bezpečnostní přeliv čelilo Povodí Ohře dlouhodobě. Při budování přehrady, která byla dostavěná na konci 60. let 20. století, byla totiž opomenutá protipovodňová ochrana. Pro zlepšení podmínek tak nechal podnik před 20 lety upravit střední pole.

Klapkové uzávěry v krajních polích umožňují jemnější manipulaci s odtokem a svojí hradící výškou zvýší retenční ovladatelný prostor o dalších 15 milionů metrů krychlových, aniž by se zasahovalo do zásobního prostoru.

Zdroj: Povodí Ohře

Levé pole bezpečnostního přelivu bylo dokončeno před čtyřmi lety za plného provozu, na pravém se pracuje aktuálně. Zhotovitelem této části za 118 milionů korun je sdružení firem SMP Vodohospodářské stavby a Strojírny Podzimek.

Rekonstrukci průběžně provázely delší uzavírky hráze, řidiči tudíž museli jezdit objízdnou trasou. Další omezení je ještě čekají. Podle vedení podniku už to ale bude jen v řádu týdnů, nikoli měsíců.

Na vodním díle Nechranice osadili druhou polovinu klapkového uzávěru

Vodní dílo Nechranice je pátou největší přehradou v České republice. Do provozu bylo uvedeno v roce 1968. Jeho hráz je délkou 3280 metrů nejdelší sypanou hrází ve střední Evropě.

Hlavním účelem přehrady je zajišťování minimálního zůstatkového průtoku pod ní, snížení velkých vod na řece Ohři, částečná ochrana území pod nádrží před povodněmi a výroba elektrické energie ve vodní elektrárně. Zároveň je přístupná veřejnosti, která u ní ráda odpočívá, věnuje se rybolovu a vodním sportům.

Mohlo by vás zajímat: Rašovická lávka má být uzavřená déle, cena už přeskočila 15 milionů

Opravy Rašovické lávky se zřejmě protáhnou. | Video: Deník/ Miroslava Šebestová