Desítky podpisů ve smlouvách ve čtvrtek 13. září stvrdily, že může odstartovat výstavba obchvatu Chomutova za více než půl miliardy. Nová silnice má odlehčit od aut nejen ulicím okresního města, ale také blízkým Otvicím.

„Účelem celé akce je změnit tranzitní dopravu ve městě. Chomutované vědí, že křižovatka ulic Čelakovského a Mostecká pod gymnáziem je velice problémová, a tato akce má problémy minimalizovat,“ nastínil radní Ústeckého kraje pro majetek a investice Ladislav Drlý.

Doprava bude odkloněna také ze Zadních Vinohrad, odlehčí se ulici Čelakovského, Moravská, Mostecká a části Vinařické, což přinese i snížení imisní zátěže. „Současně a neméně důležité je, že dojde ke snížení tranzitní dopravy v Otvicích,“ zdůraznil také radní.

Stavba bude probíhat ve třech částech, kdy každou provede jiná dodavatelská firma. „První začne v zatáčce ulice Vinohradská, bude pokračovat ulicí Alfonse Muchy na Zadní Vinohrady a součástí je i vybudování kruhové křižovatky. Končí odbočkou, na kterou naváže druhá část,“ popsal Drlý.

„Další část bude postavena na zelené louce. Povede přes pole na Zadních Vinohradech v dostatečné vzdálenosti od paneláků. Součástí je kruhová křižovatka Otvice západ,“ dodal.

Hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček (vpravo) a Zdeněk Novák, ředitel oblasti Čechy západ společnosti Eurovia při podpisu smluv.

Hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček (vpravo) a Zdeněk Novák, ředitel oblasti Čechy západ společnosti Eurovia při podpisu smluv.

Nejsložitější bude výstavba třetí části, která naváže na „kruhák“. Povede po zesílené hrázi třetího Otvického rybníka k otvickému vodojemu a železniční trať překlene díky silničnímu mostu.

„Ve třetí etapě je zásadním objektem půl kilometru dlouhá estakáda. Bude nad železnicí, takže to bude s železničními výlukami. Je to nejsložitější objekt, který představuje nejdůležitější část celé výstavby,“ uvedl Zdeněk Novák, ředitel oblasti Čechy - západ společnosti Eurovia. Ta zvítězila ve výběrovém řízení na druhou část a spolu s firmami Herkul, Silnice Group a SMP se bude podílet i na třetí části. Herkul vystaví také první část.

Deset let příprav

Příprava obchvatu trvala dlouhých deset let a zahrnovala i majetkové vypořádání, které se týkalo 132 pozemků. Jen čtyři byly kraje, dalších 38 bylo potřeba vykoupit za více než 17 milionů korun, na 22 pozemků byla uzavřena nájemní smlouva a na 68 pozemků dohodnuta výpůjčka.

„Narazili jsme na problém s církevními pozemky, exekucemi a zástavními právy. Otvice také celou myšlenku napadly u soudu. Původně byla stavba navržena jako tři samostatné etapy a Otvice se možná oprávněně obávaly, že dojde k realizaci jen prvních dvou částí a třetí, pro ně nejdůležitější, se odloží. Tím by se doprava v obci ještě zvýšila,“ připomněl zádrhele Ladislav Drlý. Obec a kraj se poté dohodly, že celá akce bude tvořit jeden celek.

U podpisu smluv v chomutovském kostele sv. Kateřiny byl ve čtvrtek hejtman Oldřich Bubeníček. „Město Chomutov patří k nejvýznamnějším městům našeho kraje, takže možnost, že se nám podaří stáhnout část dopravy na novou komunikaci a občanům se trošku uleví, je velice důležitá,“ zmínil při té příležitosti. „Doufám, že nenastanou okamžiky, které by stavbu významně zdržely, a že se podaří termín dodržet, protože pro občany Chomutova to bude určité omezení,“ dodal hejtman.

První stavební práce by měly začít až v příštím roce, protože nejdříve si dodavatelské firmy musí zajistit prováděcí dokumentaci.

Obchvat ChomutovaIlustrační foto.Celková délka: 3414 m
Celkové náklady: 576 824 400 Kč
Výše dotace z EU: 85 % uznatelných nákladů
Limitní dokončení: březen 2022
1. část: délka trasy 685 m
2. část: 1528 m
3. část: 1200 m
Součástí jsou dvě okružní křižovatky a tři mosty. Kromě mostní estakády také silniční most přes Hutní potok a také most pro cyklostezku přes Hutní potok.