Před pár týdny si prožily asi nejděsivější okamžik svého života. Teď už ale zase řeší sčítání se závorkami a skloňování podstatných jmen. Drtivá většina dětí, které se zranily při havárii autobusu u Panenského Týnce, už je zpátky ve škole.

Chybí jim jen jedna kamarádka. „Bohužel jedna dívka zůstává stále v nemocnici," potvrdil Chomutovskému deníku ředitel Základní školy ve Vejprtech Tomáš Kluc. Právě zdejší čtvrťáci a páťáci byli v autobuse, který je začátkem března vezl na výlet na Pražský Hrad. Nedovezl. U Panenského Týnce dostal na namrzlé vozovce smyk a skončil převrácený na boku.

Zdravotní stav zmíněné dívky, která byla při nehodě zraněna nejvážněji, se však postupně zlepšuje. Není ohrožena na životě. „Záleží na tom, jak rychle bude léčení probíhat a kdy se bude moci vrátit domů," dodal ředitel.

Sokolov: Děti už jen v autobusech s pásy

Havárie autobusu odstartovala vlnu diskuzí o tom, jak zajistit dětem bezpečnou autobusovou přepravu. Situace už vedla k razantnímu opatření například radnici v Sokolově. Děti z jejich školských zařízení již nenasednou do autobusů, které nebudou mít bezpečnostní pásy. Sokolov tak chce minimalizovat zranění školáků při případné dopravní nehodě.

„Pás může dítě uškrtit…"

Toto rozhodnutí však nepovažuje za nejšťastnější ředitel ZŠ ve Vejprtech. „Tohle by měl řešit zákon a ne aby se to nechávalo na školách," řekl ředitel Kluc. Nejčastěji používané tříbodové bezpečností pásy podle ředitele problém bezpečnosti dětí neřeší. „Takové pásy jsou určené dospělým osobám. Děti jsou malé a snadno z pod pásů při nárazu vyklouznou. Navíc pás mají těsně pod krkem a mohly by se tak snadno uškrtit," uvedl Kluc. Ještě složitější je to v případě děti předškolního věku.

Děti předškolního věku by musely mít na sedadlech autobusu podsedáky, aby mohly tříbodové bezpečnostní pásy používat. „Dovede si někdo představit, že budou dopravci v autobusech takové sedáky mít? Já určitě ne," obává se ředitel.

Určitou šancí, jak zajistit bezpečnost dětí v autobusech, jsou dvoubodové pásy, které vedou přes břicho a používá se například v letadlech. „Takovéhle uchycení se už by bylo bezpečnější, než to tříbodové" řekl ředitel. V každém případě je však přesvědčený, že přenášet zodpovědnost za přepravu dětí jen na školu je nesmysl. „Můžeme uzavřít smlouvu s dopravci. Mít papír na to, jak mají děti přepravovat, aby to bylo bezpečné. Za stávající situace bychom však docílil jen to, že budeme mít nějaký papír, kterým se budeme krýt," uvedl ředitel.

Výlety budou pořádat dál

Od výletů však nehoda autobusu u Panenského Týnce školu ve Vejprtech neodradila a to i přesto, že mnohé děti a rodiče se po nehodě u Panenského Týnce cestování autobusem bojí. „Školní výlety budeme organizovat dál. Je tolik krásných míst, které určitě stojí za to vidět. Bude záležet na rodičích, zda děti na zájezd pustí," prozradil Kluc. Tím, že rodiče budou s výletem souhlasit, současně převezmou i zodpovědnost.