Zhruba tisícovka montážníků se bude až do září pohybovat po celé 166 kilometrů dlouhé trase plynovodu Gazela z Mostecka na Tachovsko. Na všech třech úsecích je v této hlavní stavební sezoně 400 mechanismů.

Podobná stavba byla v Česku k vidění naposledy v roce 1985 při dokončování tranzitního plynovodu z východu na západ. Hotovo je z více než dvou třetin, řekl Radek Benčík, ředitel NET4GAS, která je investorem stavby za deset miliard korun. Její návratnost bude desetiletá.

„Není žádná zarážející překážka, která by bránila tomu, aby se plynovod plně zprovoznil podle plánu 1. ledna 2013," uvedl Benčík. Stavba začala loni v září.

Vysokotlaká linie propojí plynovody Opal na severu a Megal na jihu. Tureckými a italskými rourami o průměru 1,4 metru, jejichž životnost je až 100 let, bude ročně protékat až 30 miliard metrů krychlových plynu z nových ruských zdrojů, což je 3,5násobek loňské spotřeby ČR. Nejsložitější bylo tříleté jednání s více než 1000 vlastníky zhruba 3000 pozemků. Museli souhlasit s trubkou pod zemí a umožnit přístup, pokud by se na linii něco stalo. Jen desítky pozemků NET4GAS vykoupil.

Nejstrmější částí bylo překonání údolí řeky Střely u Mladotic na Plzeňsku. Na stometrovém úseku se muselo kvůli stavbě dočasně přeložit koryto řeky. Na šedesátimetrovém převýšení musely být bagry zavěšené na lanech. Podobně se odkláněla Mže v Milíkově u Stříbra.

Gazela kříží 66 silnic, 13 železnic a 51 vodních toků. Celková hmotnost 9500 osmnáctimetrových trubek o tloušťce 18 až 26 milimetrů bude 120000 tun, dvanáctkrát více než váží Eiffelova věž.

Na severočeském úseku od Brandova na Mostecku do Sýrovic na Podbořansku svařují roury ručně, na zbylých svařovacími automaty, které spojí dvě roury za 25 minut. Na celé trase je přes 100 svářecích kobek. Dělníci jsou ze 13 zemí, což je dáno používanou jednorázovou technologií, kterou české firmy nedisponují. Jde o ohromné stroje, hlavně ukladače trubek vážící 40 až 60 tun.

Václav Prokš