Chyba pracovníka ústeckého krajského úřadu při otevírání obálek s nabídkami firem na vybudování silničního obchvatu Chomutova vedla ke zrušení zadávacího řízení na tuto veřejnou zakázku. Investorem je Ústecký kraj, který chtěl získat na financování prací za bezmála 700 milionů korun dotaci z Regionálního operačního programu (ROP) Severozápad.

Obchvat se už nestihne

Důsledky pochybení, po němž jeden z účastníků řízení podal námitku, vysvětlil krajský radní pro investice Ladislav Drlý. „Akce se připravovala v časovém presu, který nastal pozastavením čerpání dotací z ROP na více než rok. Peněžní toky byly sice loni na podzim obnoveny, ale podmínka vyčerpání dotace z EU do 30. září 2015 zůstala. Práce mají trvat 18 měsíců, na vypsání nového zadávacího řízení tak není čas. Dotaci bychom museli vrátit. Z vlastních zdrojů kraj investici nepokryje, ve svém rozpočtu totiž tolik volných prostředků nemá," uvedl. Vzniklá situace však podle něj definitivní tlustou čáru za obchvatem narýsovat nemusí, předpokládá odklad prací o maximálně dva roky.

Posun termínu

Veškerá stavební dokumentace obchvatu včetně projektu je aktualizována, majetkoprávně vypořádána je i většina pozemků pod silniční stavbou. Důvodem přepracování dokumentace bylo již zmíněné pozastavení financování projektů z ROP. „Právě v tom období se totiž změnil stavební zákon, což si změny v projektu vynutilo. S výjimkou jednoho pozemku, jenž podléhá církevní restituci, jsou díky vstřícnému přístupu Státního pozemkového úřadu ČR i obce Otvice ostatní plochy díky uzavřeným smlouvám pro stavbu už připraveny," doplnil Drlý.

Nová žádost o dotaci

Po majetkoprávním vypořádání posledního pozemku tak podle Drlého nic nebude bránit vydání stavebních povolení. Problémem tak stále zůstávají finance. „Počkáme na výzvy z dotačních programů EU pro období 2014 2020 a projekt znovu přihlásíme. Věřím, že budeme úspěšní. Pokud ano, posune se zahájení prací na obchvatu maximálně o dva roky," věří radní.

Jiná pravidla

Na změnu v rozdělování dotací v následujícím období však upozornil mluvčí Úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Severozápad Vojtěch Krump. „Podle dostupných informací bude zřízen jen jeden ústřední operační program při ministerstvu pro místní rozvoj, který rozdělí peníze z evropských fondů projektům napříč republikou. Teprve se uvidí, jak si v novém systému žadatelé z Ústeckého a Karlovarského kraje povedou," řekl.

Chyba se nebude opakovat

Podobná nedopatření by se podle Drlého už neměla opakovat. „Shodou okolností se ve stejném termínu vyhodnocovala soutěž na technický dozor při stavbě obchvatu i výběrové řízení na dodavatele stavby. Označení obou soutěží na obálkách se přitom lišilo jen nepatrně. I z takových minel je však třeba se poučit," vysvětlil.

Obchvat ve třech etapách

Vybudování obchvatu Chomutova je rozděleno na tři etapy. První řeší rekonstrukci ulice A. Muchy od křižovatky s Vinohradskou ulicí, bude zakončena okružní křižovatkou v chomutovské městské části Zadní Vinohrady v ulici V. Nezvala. Druhá etapa zahrnuje stavbu nové komunikace od okružní křižovatky přes pole, v dostatečné vzdálenosti od sídliště, ke stávající silnici u Otvického rybníka, kde bude opět zakončena okružní křižovatkou Otvice západ. Součástí poslední etapy je novostavba komunikace od otvického kruhového objezdu podél hráze Otvického rybníka s přemostěním Hutního potoka a mostní estakádou přes železniční trať až ke stávajícímu přemostění silnice I/13 u sídla společnosti Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova.

Ulehčení od aut i zplodin

Cílem projektu je odklon tranzitní dopravy, která využívá stávající silnici z centra Chomutova. Její přeložka přispěje ke snížení četnosti průjezdu aut, a tím i imisní zátěže v chomutovských ulicích Čelakovského, Moravská, Mostecká a Vinohradská a také v Otvicích.

Parametry navržené trasy počítají s budoucím využitím trasy trolejbusu. Obchvat řeší i dopravní napojení sportovního areálu v Zadních Vinohradech.