O komunikace se v Chomutově přes zimu stará celkem třiatřicet vozů. Mezi ně patří čtyři velké sypače, sedm multicar, třináct traktorů, pět vozů pro odvoz sněhu, tři nakladače a jedno dispečerské vozidlo. „Údržba komunikací však není jen o technice, je mnoho míst, která musejí naši zaměstnanci uklízet ručně. Například zastávky MHD, schodiště nebo lávky," upozornil ředitel Technických služeb města Chomutova Zbyněk Koblížek.

Zatímco mnoho věcí dnes již řídí počítače, start sypačů a pluhů závisí čistě na lidském faktoru. Od 1. listopadu je čtyřiadvacet hodin denně v pohotovosti dispečink Technických služeb města Chomutova, který monitoruje aktuální stav počasí. „Technik, který je ve službě, vyjíždí v pravidelných intervalech osobním autem do ulic města a sám se tak přesvědčí, zda je sjízdnost komunikací v pořádku nebo ne," uvedl vedoucí údržby komunikací Vladimír Hurník.

V závislosti na počasí zkouší pracovník se služebním vozem sjízdnost každou hodinu, maximálně každou druhou. Ze zkušenosti již zná nejrizikovější úseky silnic, ty tedy projíždí nejdříve. Vizuálně samozřejmě kontroluje i stav chodníků a okolí. Jakmile nastane situace, kdy komunikace nejsou bezpečně sjízdné nebo schůdné, okamžitě do služby povolá obsluhu sypačů, pluhů, traktorů a multicar.

Řidiči techniky pro zimní údržbu pak musí do třiceti minut vyjet. Komunikace ve skupině I.třídy důležitosti, kam se zařazují trasy autobusů a trolejbusů, musí ošetřit do čtyř hodin od výjezdu. Do dvanácti hodin od výjezdu pak musí být bez problémů sjízdné páteřní komunikace a poté se technika zaměří na ostatní komunikace a chodníky.

Autorka: Světlana Slámová