Tuto sobotu ve tři hodiny odpoledne odstartuje peloton mladých, mladších i dříve narozených cyklistů od bývalého kina Evropa na Březenecké. Po cyklistické stezce dojede k řece Chomutovce, kde budou během krátké zastávky vysazeny tři stromy.

„Cyklojízdu pořádáme proto, abychom upozornili na výhody jízdy na kole, zvlášť po městě. Také bychom chtěli prosazovat lepší infrastrukturu – více stezek, stojanů na kola a v nejlepším případě pruh pro cyklisty na silnici,“ říká Aleš Hrebeniak, jeden z organizátorů jízdy. Organizátoři upozorňují, že třetina jízd autem ve městě je kratší než tři kilometry a polovina jízd je pod pět kilometrů. „Na tyto vzdálenosti je kolo ve městě rychlejší. Aby tato jízda byla zároveň bezpečnější, musí města přijímat některá opatření - například rozšiřovat síť cyklostezek, vyhradit představená stání cyklistům na velkých křižovatkách, zajistit cyklistické stojany u veřejných budov nebo zřídit na magistrátu pracovní místo ochránce práv chodců,“ uvádějí.

V sobotu se ale bude nejen jezdit na kole. Pro všechny zájemce bude následovat beseda a promítání filmu Auto*Mat s podtitulem „Ráno vstanu a změním své město“. Dokumentární snímek vypráví o pražských ulicích plných kol, slibech politiků i o smrti, především ale přijíždí s nadějí. Režisér Martin Mareček sledoval v průběhu šesti let řadu akcí - vyjednávání s politiky, cyklojízdy, odborné semináře i první pražský pokus o Den bez aut. Zachytil úspěchy, srážky, vize, zklamání, utopie, střízlivění i šance. Vzniklý snímek se pohybuje mezi univerzálním vyprávěním o podobách lidské mobility a osobní reportáží o možnostech pohybu uvnitř města. Do své nabídky ho letos zařadil i festival Jeden svět. Beseda i promítání bude ve „Švermáku“, tedy v pizzerii Rigoletto na náměstí 1.máje od 18 hodin. Zúčastní se i odborníci z občanské iniciativy Auto*mat, která bojuje o více místa pro cyklisty v Praze. Ve stejném sále pak plynule naváže after-cyklo-párty pod taktovkou elektromusic skupiny c.f.j.INTERBADEN.

Jarní Cyklojízdu 2010 pořádá občanské sdružení Kuprospěchu ve spolupráci s pražským Auto*Matem a za podpory Nadačního fondu Veolia.

Autorka: Lenka Kubalová