Parkoviště prodejny Kaufland ve městě Marienberg je večer plné aut. Část z nich tvoří i vozy s českou espézetkou. Pro řadu Čechů jsou nákupy v Německu běžnou součástí života a právě Kaufland, který dokáží lehce porovnat s českým protějškem, je jejich nejčastějším cílem.
Mezi regály se s košíkem protlouká dvojice žen. Zamíří rovnou k oddělení konzerv a hotových jídel v plechovkách. Košík velkou rychlostí plní půlkilové plechovky s fazolkami, luštěninový guláš s párkem nebo rozličné druhy italských omáček s mletým masem. „Mami, mrkni se, jestli někde neuvidíš ty s olivami, ty má Pepa nejradši,“ prohodí asi čtyřicetiletá žena směrem ke starší paní, která do košíku pokládá desáté balení gelových bujónů.
Českou společností hýbou dvě spotřebitelské kauzy - nabídka méně kvalitních potravin, než je tomu v jiných státech EU a prudké zdražování mléčných výrobků. Za hranicemi ale Chomutované spásu pro svou peněženku a zdraví zřejmě nehledají. V košících jim nekončí základní druhy potravin, ale především hotová jídla s dlouhou trvanlivostí, sladké pochoutky, mléčné výrobky a drogerie.
U nás je to bio, v Německu standard
Pro české zákazníky jsou obchody za hranicemi spíše výletním cílem než místem, kde seženou zásoby pro domácnost. „Jinak to ani nejde. Levnější tu jsou asi jenom vajíčka,“ říká Chomutovan Luboš Klíma. „To, co u nás prodávají jako bio, je tady standard. Jinak je všechno dražší,“ dodává.
Lepší kvalitu potravin při nákupu jeho rodina neřeší. „Štve mě to, ale nemám na to, jezdit sem každý týden na nákup a kupovat basu mléka, nebo kila masa,“ pokračuje Klíma. „Takže si spíš jezdíme pro něco na zub, co u nás není. Nějaké nové jogurty, sýry, čokolády,“ dodává Klíma.
Že Češi nejezdí za hranice kvůli lepším cenám, potvrzuje i prodavačka Famke Hofmannová. „Nevšimla jsem si, že by více českých zákazníků přijíždělo ve dnech, kdy začínají akce,“ říká. „Nikdy jsem si ani nevšimla, že by třeba nějaký druh zboží vykoupili hlavně čeští zákazníci,“ dodává Hofmannová.