Trasa je vykolíkovaná a lžíce bagru už se noří do zeminy. To se stavebníci pustili do práce na cyklostezce, která bude kopírovat hranu šachty od Kadaně po Spořice. První část má vyrůst do konce podzimu a druhá do jara příštího roku.

Hladký asfaltový had bude tři metry široký a takřka osm kilometrů dlouhý. Potáhne se mezi důlními jámami a „třináctkou“, po které se denně řítí stovky aut. Té se cyklisté konečně budou moci vyhnout. Nová cyklostezka bude bezpečnou alternativou cesty do práce i trasou pro výletníky.

První část cyklostezky mezi Kadaní a Málkovem měla být podle plánu dokončená už na konci léta, hned v začátku ale práce nabraly dvouměsíční skluz kvůli administrativě. „V IROPu dlouho kontrolovali výběrové řízení a smlouvu s dodavatelem, takže jsme se o dva měsíce zdrželi. Žádáme proto o prodloužení první etapy do konce října,“ vysvětlil kadaňský starosta Jiří Kulhánek. Druhá část stezky měla být hotová do konce roku, ale kvůli zpoždění se práce protáhnou do jara.

Podél cyklostezky vzniknou tři zastavení s lavičkami a údaji o zaniklých Kralupech a Ahníkově. Provázet ji měly také krajinářské úpravy a nákup dalšího mobiliáře. Z toho ale zatím sešlo. „Přesáhl by se povolený limit dotace, proto se nejdříve postaví jen asfaltová cyklostezka a dovybavená bude až později,“ vysvětlila projektantka Pavla Wiszczorová.

Cyklostezka vzniká díky spolupráci Kadaně, Místa, Málkova, Černovic a Spořic, které se spojily ve svazek a společně požádaly o dotace. Získaly je ve výši 27 milionů korun z IROPu, přičemž společnost, která vyhrála výběrové řízení práce provede za částku mírně převyšující 22 milionů korun. Projekt za 42 milionů zaplatily Severočeské doly. "Byla to částka, kterou jsme zvážili jako částku přiměřenou ve vztahu ke spolupráci s okolními obcemi včetně Kadaně. Vnímáme to jako naši společenskou odpovědnost," uvedl ředitel strategie a komunikace Severočeských dolů Rudolf Kozák.

Do budoucna má být cyklostezka lemovaná druhy stromů, které tu rostly kdysi. Například zvláštními druhy hrušně. V místě křižovatek se starými cestami jsou navrženy solitérní stromy.

K ještě zásadnější proměně dojde za jednu, dvě generace. Dnes je podél vykolíkované trasy pro cyklostezku jen holá pláň nad jámami, kde na obzoru dýmají elektrárenské komíny. Za třicet, za čtyřicet let tu ale budou vzrostlé stromy, tůňky a křoviska. "Až sem cyklisté přijedou, nepoznají, že projíždějí bývalým důlním provozem,“ říká Kozák. Důl má být jednou zatopený, takže vytvoří jezero.

Už na jaře příštího roku bude nová cyklostezka vítanou propojkou na Karlovarsko a jednou i opačným směrem na Mostecko.