Hotovo, uděláno. „Zázrak" jménem RTS Travel International se v Chomutově nekonal. Zástupci společnosti se z našeho města vypakovali stejně rychle, jako do něj přišli. Bude tomu ale nastálo?Plánovali pobýt dva dny. Dva dny, během nichž si předem sezvaní „šťastní výherci" měli přijít vyzvednout své výhry. Zájezd do Itálie pro dvě osoby. Zdarma. Pak se ale stalo něco, s čím organizátoři nepočítali.

Ze strany našeho Deníku se jim dostalo publicity, nutno dodat, že naprosto bezplatné, a o celou akci se začali zajímat také zástupci města. „Neudělali jsme nic proti ničemu. Pouze jsme prostřednictvím našich sociálních pracovníků varovali občany před podivnou akcí," říká náměstek primátora Martin Klouda.

Dva články v Deníku, varování ze strany města a prevence chomutovských Sociálních služeb zapůsobily. První plánovaný den zástupci firmy akci nejdříve přesunuli, aby ji posléze zrušili.

Den druhý byl ještě lepší. To už se totiž ze zmíněné společnosti nedostavil vůbec nikdo. Telefon hluchý, kontakt žádný. Tam kde mělo sezení probíhat o nich nikdo neví. „Něco podobného jsem přesně čekal. Na začátku se mohli přetrhnout. Několikrát volali, jen aby se ujistili, že vůbec přijdu. Ještě včera mi slečna potvrdila platný termín. A podívejte dnes," ukazuje svůj telefon Tomáš. Jeho přístroj nehlásí nic. S kontaktními čísly se prostě nejde spojit.

Mladý muž z Jirkova rozhodně není smutný. Jak říká, s něčím podobným počítal. Přesto ho reakce tak trochu překvapila. „Po telefonu mě ujišťovali, že se jedná o férovou věc. Nevěřil jsem, chtěl jsem si ale na vlastní kůži vyzkoušet, jak to celé probíhá. Hodně se o tom mluví, tak jsem byl zvědavý. No a jak je vidět, nic moc důvěryhodného to nebude," muchlá barevný letáček Tomáš.

O praktikách podobných společností bylo napsáno a natočeno mnohé. Stačí vzpomenout dokumentární film „Šmejdi", který naprosto bez obalu odhaluje manipulační taktiky nabídkových a předváděcích akcí. Člověk je ale tvore nepoučitelný. Přeci jen, co kdybych zrovna já měl to štěstí… „Je dobře, že u nás díky spolupráci města, Sociálních služeb a médií nedošlo k žádným pochybným a podvodným praktikám. Lidé by měli být velmi ostražití a každou výhodně vypadající nabídku dobře zvážit," vybízí k opatrnosti náměstek Klouda a dodává, „v rámci prevence připravujeme opětovné uvedení filmu Šmejdi. Pro seniory promítáme samozřejmě zdarma."

Zvláštní akci bylo pro tentokrát zabráněno a peníze důvěřivých lidí zůstaly tam, kde mají být. Jistě, nabízí se otázka, jestli třeba nebylo vše v pořádku. Možná ano. Zabalila by ale firma svůj plánovaný podnik v Chomutově tak rychle? Proč jsou telefonní linky na společnost vypnuté? Dost otázek, na které není až tak těžké najít odpověď. Nyní už zbývá jen doufat, že si tito a jim podobní prodejci zaškrtli na své mapě Chomutov jako neperspektivní.