Je zanešená blátem, pokrytá ulámanými větvemi a poznamenaná stopami od stavebních strojů. Přesto cyklisty láká až k nepříčetnosti. Ačkoli je dlouho očekávaná cyklostezka, která nad hranou šachty propojí Kadaň s Chomutovem, stále ještě stavbou, sportovci už na nové úseky asfaltu nedočkavě najíždějí. Neplatí pro ně zákazové značky ani hrozba, že je chytí důlní ostraha.

Podle původního plánu už měla cyklostezka stát. Výstavbu ale protáhla zima a nedávno i lapálie v úseku u Černovic, kde je rozbahněné a nestabilní podloží. „Se sanacemi jsme začali minulý týden a termín dokončení je proto posunutý na 15. května,“ upřesnil vedoucí kadaňského odboru výstavby Jan Šerák. Oficiálně otevřená tak může být přibližně na konci května.

Pokládka asfaltu u prunéřovské elektrárny.Milovníci vyjížděk na kole ale nečekají. „Najíždějí tam a nic s tím neuděláme. Jak teď bylo o víkendu krásně, cyklisté vyrazili, chytala je ale důlní ochranka a upozorňovala, že tam zatím nemají co dělat,“ poznamenal starosta Málkova Josef Egermann. Právě přes katastr této obce stezka vede.

Šachta sčítá četnější vpády sportovců i pejskařů už od velikonočního víkendu. „Od konce března zaznamenáváme každý den skutečně velký počet cyklistů, kteří ke svým vyjížďkám využívají právě budovanou cyklostezku Prunéřov – Černovice. Ta vede i přes dobývací prostor Doly Nástup Tušimice,“ potvrdil mluvčí Severočeských dolů Lukáš Kopecký.

„Občas zavítají i lidé, kteří venčí psy,“ doplnil Kopecký. Jenže vstup na báňské území, kde je navíc nezkolaudovaná stavba, se řídí velmi přísnými bezpečnostními pravidly. Proto ostraha všechny nepovolané žádá, aby prostor opustili. Naráží ale na odpor. „Někdy se setkává i se slovními výpady cyklistů, vedenými ne vždy slušnou formou,“ zdůraznil mluvčí dolů.

Projekt cyklostezky zpracovala šachta a do výstavby se pustilo pět obcí, které protíná: Kadaň, Místo, Málkov, Spořice a Černovice. Získaly na ni dotace a o zbytek nákladů se dělí podle poměru kilometrů v daném katastru. Nejvíc jich je na území Málkova. Dotace dosáhla 27 milionů korun a tvoří devadesát procent celkových nákladů.

Nová stezka poslouží jako alternativní a bezpečná cesta do práce, aniž by cyklisté museli zkřížit nebezpečnou „třináctku“. Současně umožní také příjemný a mírně futuristický zážitek z krajiny obklopující šachtu.

Byť je nová cyklostezka velkou věcí, její otevření nebude provázet žádná slavnost. „Jen sundáme závory a lidi můžou jezdit,“ uvedl kadaňský starosta Jiří Kulhánek. Po otevření bude užívaná jako veřejná stezka pro pěší a cyklisty.

V budoucnu na ni mohou navázat trasy dále na Mostecko. Bližší je možnost, že cyklostezka obroubí šachtu dokola, protože na ni navážou další trasy zbudované obcemi Spořice, Droužkovice a Březno. Spořice svůj díl vybudují ještě letos. Droužkovice nejdříve budou muset najít dost peněz, protože jsou na jeho území kilometry nezpevněné polní cesty, kde vybudování cyklostezky vyjde odhadem na pět milionů korun. „Jenže náš roční rozpočet je jedenáct milionů, takže je to pro nás drahé,“ uvedl starosta Droužkovic Milan Živný. „Zatím jsme se šachtou domluvili, že je možné využívat provizorní trasu v dobývacím prostoru,“ doplnil.