Ohromující vzhled, rychlost a díky ceně i pověst nepřekonatelného kočkolapu. Legendární sportovní vůz Porsche 911 poutá především svou vnější stránkou, kterou mají na starosti konstruktéři ze světových designových studií. To důležitější, bezpečnost a pohodlí řidičů, mají už ale v režii i zlaté české ručičky.

Třeba ty z Chomutovska. Nejnovější verze ze série 911 GT3, kterou představilo Porsche v září, obsahuje součástky z klášterecké pobočky japonského koncernu Toyoda Gosei a z chomutovské továrny americké firmy Eaton industries.

Do sportovního vozu, které zrychlí z nuly na 100 km/h za 3,9 sekundy, vyrobili zaměstnanci Toyody bezpečnostní prvek. „Jedná se o kolenní airbag,“ přibližuje viceprezident české divize japonské společnosti Jan Richter. Tento druh airbagu, se kterým se zatím v běžných vozech příliš nesetkáváme, chrání při nárazu dolní končetiny před střetem s palubní deskou a brání jejich zranění.

Klášterečtí zaměstnanci však nemontují pouze předem vylisované díly k sobě, ale přímo vymýšlejí, jak budou komponenty fungovat a vypadat. „Podílíme se i na vývoji, připravujeme prototypy a testujeme jejich proveditelnost v sériové výrobě,“ vysvětluje Jan Richter.

Českou práci, která v případě nehody ochrání dolní končetiny od zranění, oceňuje už řada řidičů včetně populárních osobností. „Vůz má třeba moderátor Richard Hammond z pořadu Top Gear,“ připomíná Richter.

Na vývoji a výrobě různých součástek pro Porsche se budou čeští zaměstnanci klášterecké firmy podílet ještě minimálně dalších osm let.

Lepší klimatizace

Součástky do ikonického sportovního vozu vyrábějí také zaměstnanci chomutovské pobočky Eaton. I v jejich případě se sice jedná o výbavu, která na první pohled není vidět, řada řidičů by se ale bez ní hlavně v letních měsících neobešla. „Vyrábíme klimatizační vedení,“ přibližuje manažer engeneeringu Michal Vyčichlo. I v tomto případě platí, že se zaměstnanci podílejí na vývoji prototypů a testování pro zavádění sériové výroby.

Kromě dílů pro Porsche prochází pod rukama Chomutovanů také komponenty do dalších drahých vozů. „Jedná se o vozy vyšší střední třídy, jako jsou například Audi A6 nebo Audi A4 a také v dnešní době velmi populární vozy SUV Audi Q7 a Volkswagen Touareg“ ,“ doplňuje Vyčichlo.

Automobilku Porsche založil v roce 1931 rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche. Základy v oboru elektrotechniky získal na české střední průmyslové škole v Liberci. Dnes je automobilka součástí koncernu Volkswagen.