Barevný čtyřlístek v gotických tvarech budou teď Chomutováci vídat asi často. Jde totiž o nové logo města, které by mělo postupně nahradit historický znak a reprezentovat město.

Logo představil primátor Jan Mareš poprvé ve středu při oslavách pěti let statutárního města. „Je zajímavé tím, že nezobrazuje žádnou konkrétní budovu ve městě. Jde o moderní a nadčasový symbol města,“ nastínil primátor.

Čtyři barvy

Logo tvoří ho grafický symbol a název města. Zmíněný symbol se skládá ze čtyř částí, původně vytvořených z motivu gotického okna. To by mělo reprezentovat bohatou historii a tradici města.

Každá ze čtyř částí má svoji specifickou barvu. Ta symboluje vždy jednu z oblastí, která přispívá k příjemnému životu ve městě. „Oranžová patří Podkrušnohorskému zooparku, zelená Bezručovu údolí a snahám o zlepšování životního prostředí, tmavě modrá Kamencovému jezeru a volnočasovým aktivitám a čtvrtá světle modrá hokeji a rozvoji sportu v regionu,“ vypočítává mluvčí města Šárka Schönová.

Jak k tomu dodala Marie Křenová z kanceláře primátora, veselé barvy mají navozovat příjemnou atmosféru a perspektiva symbolu zase vyjadřovat rozvoj a dynamiku města.

Druhé logo

Chomutov se tak zařadil po bok měst, které už logo mají. Jirkov a Kadaň už několik let. I když – chomutovští zastupitelé už jednu podobu loga schválili, a to v roce 2005, kdy tehdejší místostarosta Rudolf Kozák vyhlásil soutěž na logo města. Vyhrál tehdy klášterecký fotograf František Snížek se svým návrhem, ale tehdy vše skončilo schválením, logo zůstalo jen na papíře.

Proto byl po celou dobu jediným vizuálním prvkem města historický erb. Každé jeho použití ovšem musí schvalovat rada města. Použití nového symbolu bude jednodušší, i když také u něj je nutné dodržet správnou barevnost, tvar, písmo, varianty provedení a způsob užití. „Historický znak budeme samozřejmě používat i nadále, ale pouze při slavnostních a reprezentačních příležitostech, aby nedocházelo k jeho devalvaci,“ dodává primátor Mareš.
Logo vytvořila místní reklamní agentura Ideas. Město si ji vybralo z několika firem, které oslovilo s žádostí na cenovou nabídkou. Ideas pak předložil několik návrhů, pracovní skupina vybrala dva z nich a radní potom zvolili jeden, který se jim líbil nejvíc.

Na rozdíl od soutěže z roku 2005 město svůj záměr nepředstavilo veřejnosti nijak dopředu. Jak dříve Deníku řekl primátor Mareš, bylo to proto, že chtěli představit až konečnou podobu loga.

Jak se líbí logo města Chomutova vám? Hlasujte v anketě vpravo nebo diskutujte u článku.

Jak to dělají jinde

Loga sousedních měst



Kadaň má logo už dlouho. Základem je panorama hlavních památek na náměstí včetně radniční věže.



Také Jirkov už má své logo přes tři roky. Základem je obrys zářícího slunce v oranžové barvě, který má především upoutat. Nápis Jirkov může být i modrý.


Symbol na logu Mostu je jasný – přesunutý děkanský kostel, kterým je město proslavený.

Loga velkých evropských měst



Hlavní město České republiky má v logu jednoduše název města ve čtyřech různých jazycích.


V logu slovenského hlavního města je klasický Bratislavský hrad se čtyřmi věžemi v rozích. Pro propagaci turismu Bratislava také někdy používá nápis „Little Big City“ (Malé velké město), opět v barvách města (červená, bílá).




Hlavní město Švédska Stockholm se v logu šedou korunkou a nápisem pod názvem města pasuje na hlavní města Skandinávie.




Moskva – hlavní město Ruska. Název je v azbuce.