Dosud neměla města příliš nástrojů, jak s odstavenými vozy zatočit. Odtáhnout je a hnát k odpovědnosti majitele bylo možné jen tehdy, když auto splňovalo definici vraku tak, jak říká zákon. To znamenalo absenci motoru nebo silně poškozenou karoserii. Novela rozšiřuje městům pravomoci. Nově se zakazuje odstavovat každé vozidlo, které je více než půl roku bez technické. „Uvedené jednání je přestupkem a vlastníku vozidla hrozí pokuta až 300 tisíc korun,“ uvedl mluvčí Jirkova Vladimír Vacula. Dalších 40 tisíc hrozí majiteli, když odstavený vůz nemá pojištěný.

Právě v Jirkově novelu vítají. V ulicích tu strážníci evidují problematických vozů desítky. „Za prvních deset dní účinnosti novely zákona strážníci objevili třicet vozidel, na která umístili upozornění k jejich odstranění,“ sdělil Vacula. „Předpokládáme, že většina vlastníků si po upozornění uvědomí, že jejich vozidlo nemá na pozemní komunikaci co dělat, a sami ho odstraní,“ doplnil. Pokud majitel výzvu neuposlechne, město vůz na jeho vlastní náklady odtáhne.

Chomutovští hokejisté.
S dluhy bojující Piráti z Chomutova se přihlásí do první hokejové ligy

Odstavená auta působí na obyvatele měst, kde je nedostatek parkovacích míst, jako rudý hadr na býka. Několikaleté zkušenost má i Ivan Šimánek z Chomutova. 

„K nájmu bytu jsem platil i soukromé parkoviště. Byty byly v domě čtyři, parkovacích míst jsme měli k dispozici pět na osobní auta. Po čase na místo zaparkoval jeden ze sousedů vrak, zanedlouho poté i auto bez technické s proraženými dveřmi a rezavou karoserií,“ popsal své zkušenosti Chomutovan. „Auto tam zůstalo přes rok a půl. Člověk nechtěl ničit sousedské vztahy, tak jsem mlčel. Ale když se stalo, že přijely za ostatními návštěvy, hledal jsem si místo o dvě ulice dál, než jsem mohl zaparkovat. A to třeba dvakrát do týdne,“ doplnil Ivan Šimánek.

Problémy s auty, nad nimiž majitelé zlomili hůl, dlouhodobě řeší i v Klášterci nad Ohří. „V současné době máme v řešení dvanáct vozidel,“ potvrdil velitel klášterecké městské policie Petr Hörbe. Poukazuje ale i na to, že ne vždy je možné dohledat skutečného provozovatele vozu. „Často se stává, že vozidlo je několikrát přeprodáno bez přepisu nebo je provozovatel nedohledatelný,“ poukázal na běžné úskalí Hörbe. Strážníci pak věc předávají k řešení dalším správním orgánům.

V roce 1991 zámek Jezeří navštívil následník britského trůnu princ Charles.
Z archivu Deníku: Jaké to bylo, když to na zámcích na Chomutovsku žilo