Více než dvě hodiny. Tak dlouho trvalo parkování vzácného salonního vozu Karla Kludského, který dorazil zrestaurovaný v pondělí 8. července do Jirkova. Museli ho protáhnout úzkou propojkou u hasičských garáží, kde šlo doslova o centimetry, otočit ho ve dvoře zbrojnice a dostat ho bezpečně přes terénní zlom do proskleného pavilonu. Královnu maringotek táhl traktor, zatímco pracovníci podkládali kola před každou nerovností fošnami. Posledních pár metrů, které chyběly, aby byl vůz kompletně pod střechou, ho tlačili úředníci a zastupitelé.

Transport salonního vozu byl však adrenalinový jako celek. Začal ve více než dvě stě kilometrů vzdálených Hořicích v Podkrkonoší, kde sídlí Restaurátorské ateliéry Bárta, vítězové zakázky města.

„Proměnných a rizik bylo při transportu spoustu jak při nakládce, tak později, proto se všechno muselo dělat pozvolna,“ nastínil majitel ateliérů Tomáš Bárta. „Tady v Jirkově jsme šli přes bezpečnostní úhly. Proto byly pod maringotkou řetězy, které zabraňovaly ostrému rejdu, aby se nepřevrátila,“ popsal restaurátor.

Přesto mu mnohokrát zatrnulo. „Bylo to půl roku života a, řekněme, velmi dobrodružné práce, kterou bych najednou mohl škrtnout. Nervy jsem měl celou dobu,“ dodal se smíchem.

Město Jirkov zadalo renovaci maringotky, ateliér však odvedl plně restaurátorskou práci. V prvním případě by to znamenalo uvést ji do dobrého stavu. Restaurátorský ateliér se však nezastavil jen u toho. Snažil se dosáhnout původního stavu se zachováním tradičních materiálů a technik. Restaurátor Tomáš Bárta do procesu zapojil řemeslníky zhruba dvaceti profesí, od vitrážistů, brusičů, uměleckých kovářů po slévače, cizeléry či pasíře. Vybavení a materiály sháněl v několika státech.

„Například zámky jsme objednávali z Rakouska, kůži z Itálie, skla jsou z Brazílie,“ vyzdvihl restaurátor. „Tapety uvnitř jsou všechny replikami původních tapet. Unikátní jsou ty na stropech s dekorem kůže, kdy jsme jako jediní našli systém, jak je vyrobit. Salonní vůz je v krémové barvě, protože máme prokázáno sondami, že tohle byla jedna z prvních barevností, které cirkus Kludský použil,“ doplnil.

Příjezd salonního vozu a manipulaci s ním sledovali zaměstnanci úřadu v čele se starostkou. Všem se ulevilo, když byl konečně bez jediného škrábnutí zaparkován v pavilonu.

„Jsme moc rádi, že se nám tento zrestaurovaný klenot po 95 letech vrátil v plném lesku zpátky do Jirkova, kam historicky patří,“ uvedla starostka Jirkova Dana Havlátková Jurštaková. „Velké poděkování patří zastupitelům, kteří v roce 2019 souhlasili s jeho koupí. Tím odstartovali dlouhý a náročný maraton příprav,“ doplnila.

Salonní vůz principála Karla Kludského byl vyrobený na zakázku v německém Hannoveru v roce 1929. Jednalo se o pětipokojovou maringotku s výsuvnou verandou. Cirkus Kludský měl zimoviště v Jirkově. Na štace odsud obvykle vyrážel po železnici vlakem s až 90 vagóny naloženými zvěřincem, maringotkami a stany s manéží pro až deset tisíc diváků. Po válce dožíval Karel Kludský ve své maringotce v jirkovských Vinařicích.

Městu se podařilo maringotku koupit v roce 2019 od soukromého vlastníka. Dalo za ni 600 tisíc korun. S dalšími náklady na obnovu vozu a výstavbu pavilonu však účet dosáhl takřka 15 milionů korun.

Salonní vůz teď čeká nová etapa jeho existence. Jeho umístění před informačním centrem vedení města zvolilo tak, aby byl na očích Jirkovanům, ale také turistům a návštěvníkům města. „Stane se součástí prohlídkového okruhu, který zahrnuje i městskou věž a historické jirkovské podzemí,“ doplnila starostka.

Slavnostně představený veřejnosti bude v pátek 12. července v 16 hodin. Program doplněný o vystoupení žonglérů, klaunů a dalších vystoupení potrvá do 22 hodin.

Mohlo by vás zajímat: Kříž za Romea a Julii ze Sudet: Na Chomutovsku obnovili památník nešťastné lásky

V Hošnicích mají nový parčík a pomník, který připomíní tragickou lásku. | Video: Deník/ Miroslava Šebestová