„Začalo to, když se v naší rodině během jediného roku narodily čtyři děti,“ nastínila Bílková. Mámou se stala nejen ona, ale i její sestra a dvě neteře. Oblečení pro děti, kterého je v obchodech nepřeberné množství, ale členky rodiny neuchvacovalo, vadila jim nevalná kvalita i design. „Říkaly mi, co by se jim líbilo, a já zkoušela šít první věci. S klidem tedy mohu říct, že jsou testované na dětech, a to našich vlastních,“ dodala se smíchem majitelka značky.

Větší část roku šila Zdeňka Bílková hlavně na chatě. Tedy vlastně před ní. Protože je uvnitř málo místa, pracovala v párty stanu před vchodem, kam měla vyvedenou prodlužovací šňůru pro dva šicí stroje a žehlicí prkno. Když se setmělo, šila s čelovkou na hlavě, aby si viděla pod ruce. „Jediné, co rušilo tuto neskutečnou pracovní romantiku, byl občasný pláč miminka a bzučení komárů,“ dokreslila.

Partyzánské podmínky

Chatu se s partnerem naučili využívat k útěkům před civilizací ještě před příchodem dětí. Žijí sice v paneláku v Klášterci nad Ohří, v lesích u Měděnce ale pobývají až deset měsíců v roce. Že jsou tamní podmínky partyzánské a k chatě se nedá dojet autem, pár neodrazuje. Zdeňka tam v uklidňujícím tichu kombinuje barvy a vzory, vytvořila si vlastní databázi střihů a díky spolupráci s českými designéry šije limitované kolekce oblečení. V čem jsou její výrobky zvláštní? Například v tom, že rostou s dětmi.

„Kalhoty mají delší náplety na nohavicích, které můžete ohrnout nahoru či dovnitř, a tím je zmenšíte. Když dítě vyroste, ohrnete je dolů,“ zmínila s tím, že samozřejmostí je pas z pružného nápletu, aby se kalhoty pohodlně nosily. Jedním z nejprodávanějších výrobků jsou lacláče, které mají kromě prodlužovacích nápletů na šlích dva knoflíky, takže se dá upravit i velikost horního dílu. „Vydrží až tři velikosti. Maminky mi po roce posílají fotky, kdy jejich děti lacláče stále nosí,“ dodala s hrdostí majitelka krušnohorské značky.

Dalším typickým znakem jejího výrobku je, že se snaží pracovat stylem zero waste, tedy s nulovým odpadem. Ze zbylých kousků látky šije čepičky, šátky a doplňky, nebo je sešívá do větších celků a s těmi zachází jako s novým kusem látky. Vznikají tak originální mikiny šité stylem crazy patchwork.

Značka Máma v lese obléká děti všech věkových kategorií od hlavy k patě, největší zájem je však o oblečení pro děti do tří let. Jedná se o limitované kolekce. Šité jsou ze široké škály materiálu od bavlny, teplákoviny a merino vlny přes bambusový úplet až po softshell vhodný pro kalhoty a bundy do deště.

Krušnohorská značka má svůj e-shop, její majitelka by ale ráda oblečení rozšířila i do kamenných obchodů. Svou nevšední cestu, kterou nastoupila s narozením dětí, Zdeňka Bílková popisuje také na blogu Máma v lese.

Zdeňka Bílková, 38 let
Maminka tříleté Marušky a sedmiměsíční Aničky vystudovala tři vysoké školy a před mateřskou dovolenou pracovala jako kurátorka umění karlovarské galerie. Deset let se věnovala standardnímu a latinskoamerickému tanci. Vyzkoušela si také tvorbu šperků a svou kreativitu vybíjí i psaním. Ráda sbírá byliny, které využívá pro potřeby rodiny.