To jsou tři hrdinky naší soutěže Hubněte s Chomutovským deníkem a Tiger Relax Clubem. Ve středu absolvovaly první návštěvu u odborníků ze zmíněného klubu a teď se budou snažit dva měsíce dodržovat jejich pokyny, aby dosáhly svého cíle. K tomu dostaly od Chomutovského deníku novinku švýcarské firmy Fytofontana Dietceutical, spray Hoodia, který potlačuje chuť k jídlu.

Jejich medailonky si můžete přečíst níže.

Výsledky měření po dvou týdnech najdete ZDE
Nejnovější zprávy po třech týdnech tužení ve fitku jsou TADY
Náladu, pocity a přání soutěžících po pěti týdnech cvičení najdete ve článku ZDE

Hubnout v soutěži? Větší motivace!

Odborníci na stravování takové soutěže oceňují. Cvičící jsou pod dohledem veřejnosti a to je motivuje.

„Je nutné upozornit soutěžící, že ubývající kilogramy neznamenají vždy vítězství. Je velmi důležité aktivovat svalovou hmotu. Hubnutí na kila patří mezi zastaralé metody hubnutí,“ upozornila dietoložka Kateřina Cajthamlová. Dodala, že výsledek sedmitýdenního cvičení se u každého soutěžící může projevit jinak. „Například chroničtí dietáři nemusí na kilogramy zhubnout nic, ale mohou si tělo zpevnit a vytvarovat. Což je to nejdůležitější. Není žádoucí bezhlavě hubnout desítky kilogramů,“ pokračovala Cajthamlová.

Důležité je podle ní následné dodržování zdravého jídelníčku a soutěžící by ani po skončení soutěže neměli skončit s fyzickou aktivitou. „Pokud by se člověk opět dostal do starých kolejí, tak by mohl nakonec být ještě silnější než před samotnou soutěží. Mohl by se totiž objevit takzvaný jojo efekt,“ varovala odbornice.

Důležité je i správné dodržování pitného režimu. „V těchto vedrech a při zvýšené fyzické zátěži je nutné pít. Lidé by se měli vyvarovat sladkým
nápojům, kávě a alkoholu,“ ukončila Cajthamlová.

Nevyhrávají kila, ale sympatie

S našimi třemi soutěžícími se budou čtenáři Chomutovského deníku i našeho webu setkávat každých čtrnáct dní, kdy budeme informovat o jejich snaze, úspěších i selháních. A to po celé léto, během kterého mají k dispozici plný servis Tiger Relax Clubu.

V září čtenáři Deníku rozhodnout, který ze soutěžících, kteří se přihlásili v Ústeckém i Libereckém kraji, hubnul nejsympatičtěji. Nesoutěžíme o to, kdo shodí nejvíce kilogramů, ale vyhraje ten, kdo čtenářům bude nejsympatičtější. Více o soutěži ZDE

Představujeme naše tři soutěžící:

Lea Hamatová: „Začít je vždy nejtěžší“

Sympatická osmatřicetiletá učitelka z mateřské školky Lea Hamatová se do soutěže Hubněte s Deníkem přihlásila protože věří, že ji to pomůže překonat počáteční nezdary. ,,Tato soutěž je pro mě záchytný bod, který mě přinutí něco se sebou dělat. Začít je vždycky to nejtěžší,“ tvrdí paní Lea.

Přála by si být v lepší kondici a o trochu hubenější. ,,Především si potřebuji vylepšit kondici, což ve své práci s dětmi potřebuji. Také jsem zvyklá být hubenější. Vím, že to mám především z jídla. Když jsem ve stresu, sáhnu po jídlu,“ přiznává na sebe.

Proto ji trenérka navrhla pár tipů do začátku. ,,Ze začátku chůze na pásu a pak strečing a kruhový trénink,“ radí osobní trenérka Jana Mališová.
Jednou se jí zhubnout už povedlo. Během tří měsíců shodila deset kilo. ,,Před dvěma lety jsem v Tiger Relax Clubu už cvičila. Povedlo se mi během tří měsíců zhubnout deset kilo, ale pak jsem se zase dostala do stresových situací, přestala cvičit a kila šla opět nahoru,“ popisuje své zkušenosti sympatická učitelka. Její pokusy o hubnutí nebyly vždy jen úspěšné. ,,Zkoušela jsem i hubnoucí přípravky, ale nefungovaly. Nic mi nepomohlo potlačit chuť k jídlu. Vím, že to chce jen pravidelně cvičit a správně jíst.“



Lea Hamatová, Jirkov, učitelka ve školce, 38 let

Výška: 165cm
Váha: 86kg
Obsah tuku v těle: 48,3% (optimální 18 – 28%)
Obvod přes prsa: 107cm
Obvod přes pas: 106,5cm
Obvod přes boky: 120cm
Obvod stehna: 67,5 cm
Obvod lýtka: 40,5cm
Obvod bicepsu: 34cm

Co radí osobní trenérka Jana Mališová: Paní Hamatová má skoro polovinu váhy v tuku. Doporučuji stejný princip cvičení jako u Gavlasové. Jen cvičení na pásech by mělo být dvacet až třicet minut denně. Tepovou frekvenci by měla udržet na 122 až 160 tepů za minutu. Před kruhovým tréninkem deset minut stretchingu, protože má zkrácené svalstvo a opakovat posilovací kolečko třikrát za sebou pro zpevnění svalů. Dále doporučuji chodit jednou týdně na Pilates a Zumbu. Do posilovny by měla zajít dvakrát až třikrát do týdne.
Komentář výživového poradce Tiger Relax Clubu Martina Matouše: Před dvěma roky zhubla v období jednoho roku 15 kg, a pak postupně nabírala kilogramy nevhodným způsobem stravování a malým energetickým výdejem. Jako hlavního viníka dnešního stavu vidím stravování se ve školní jídelně. Tato strava je navržena pro děti, které potřebují hodně energie. Pro dospělé je toto jídlo naprosto nevhodné, navíc když mají nedostatek pohybu. Paní Lea je se svým BMI již v kategorii obezita.
Co radí výživový poradce Martin Matouš: Doporučuji zvýšit četnost stravy na pět jídel denně. Zařadíme do jídelníčku celozrnné pečivo, ovoce a jogurty zejména k snídani. Využijeme prázdnin a dovolené, kdy si paní Lea může oběd dělat sama, obsahující zejména bílkoviny a zeleninu s minimem sacharidů. Doplníme dvě svačiny. Ranní zejména složenou z ovoce a odpolední ze zeleniny, pro přísun vitamínů a minerálů. Večeře budu kombinovat z ryb, luštěnin a zeleniny pro dostatečný denní přísun vlákniny.

Martina Gavlasová: „Nejvíc mě trápí zadek“

Na další soutěžící Martině Gavlasové je vidět, že by potřebovala ,,nějaké to kilo shodit“. Sama si to moc dobře uvědomuje, protože kila navíc neznamenají jen omezení pohybu, ale také zdravotní komplikace. Při své výšce 178 centimetrů váží neuvěřitelných sto čtyřicet kilo. ,,Přála bych si, aby mě přestaly bolet klouby. Vím, že jsem tlustá a chtěla bych to změnit. Nejvíce mně na mém těle trápí zadek. Mám ho velký,“ povídá o svých problémech čtyřiadvacetiletá studentka Martina.

V jejím snažení ji bude nejvíce podporovat bratr a matka a také její trenérka. ,,Bude to hodně práce. Ze začátku musíme nasadit volnější tempo a nejdříve jí dostat do kondice,“ konstatuje osobní trenérka Jana Mališová.

Martina Gavlasová vyzkoušela nespočet různých diet, cvičení i léků. ,,Pokoušela jsem se zhubnout už mockrát. Jednou se mi povedlo shodit dokonce i deset kilo. To bylo, když jsem se zapojila do projektu Stop obezitě. Pak jsem přestala chodit cvičit a kila byla zase zpátky. Také jsem podstoupila různé diety a užívala různé přípravky, ale nikdy to obzvláště nepomohlo,“ míní o svých počinech.


Martina Gavlasová, Chomutov, studentka, 24 let

Výška: 178 cm
Váha: 140,2 kg
Obsah tuku v těle: 54,8%
Obvod přes prsa: 123 cm
Obvod přes pas: 122 cm
Obvod přes boky: 144 cm
Obvod stehna: 90 cm
Obvod lýtka: 54 cm
Obvod bicepsu: 44,5 cm

Co radí osobní trenérka z Tiger Relax Clubu Jana Mališová: Slečna Gavlasová má velké procento tuku a nemá skoro žádné svaly. Takže doporučuji celkový zpevňovací trénink. V prvé řadě cvičení na chodících pásech v kardiozóně. Ze začátku, tak patnáct až dvacet minut denně, aby se dostala do kondice. Za druhé by měla začít s nižšími váhami při kruhovém tréninku. Je to sada cvičení, kdy postupně po deseti opakováních procvičí všechny partie těla. Největším problémem je u ní povolené břicho. Na to se u ní zaměříme nejvíce.
Komentář výživového poradce Tiger Relax Clubu Martina Matouše: Slečna Martina je řazena dle indexu BMI do kategorie těžká obezita, což může mít v budoucnu za následek vážné zdravotní problémy. Podle procenta tuku nosí navíc skoro sedmasedmdesát kilogramů tuku. Martina je velice vybíravá v jídle, mnoho zdravých potravin nejí, protože ji nechutnají. Ty, které jí, jsou ale nutričně prázdné a tak přispívají k obezitě.
Martina se v minulosti a hlavně poslední době snaží sportovat, ale jen nárazově, bez pravidelného řádu. Skákání na elektronické taneční podložce je sice zajímavé, ale čas strávený touto činností je malý. Plavání je spíše jako občasný doplněk.
Další problém je také v celkovém denním režimu, který není pravidelný a nemá svůj pevný řád. Martina často ponocuje až do tří hodin ráno, což způsobuje druhý den únavu, kterou vyrovnává zvýšeným příjmem potravin s rychlou dodávkou energie.
Co radí výživový poradce Martin Matouš: V první fázi navrhuji zavést striktní denní režim s pevnými časy příjmu potravin, sportování, odpočinku a spánku. Je to důležitý krok k naprosto uvědomělému konání a splnění předepsaného cíle. Martina to bude mít ze všech soutěžících nejtěžší a bude se muset poprat hlavně se svým celkovým životním nastavením.
Stravu rozdělím do pěti denních dávek a naprosto změním její složení. Pro lepší přijetí nového jídelníčku budu volit pouze omezený sortiment potravin, které Martina jí. Není to sice ideální stav, ale je to menší zlo, než že by Martina jídelníček nepřijala za své a nedodržovala ho.
Příjem tekutin je v pořádku, takže ho zachováme. Dále bude nutné omezení příjmu soli, pro omezení otoků a snížení chuti k jídlu. Jídelníček ještě upravím na dny s tréninkem a dny odpočinku.

Kateřina Nevolová: „Chci zpět svou postavu“

Třicetiletá maminka Kateřina Nevolová od dvou dětí celý život sportovala a měla ideální postavu. Po dvou porodech už není se svou postavou tolik spokojená a chtěla by s tím něco udělat. ,,Byla jsem zvyklá na pohyb. Hrála jsem volejbal a plavala. Po dvou dětech už nemám postavu jako dříve. Mám z toho komplex. Nejvíce bych chtěla zapracovat na břichu a také nabrat kondičku, abych se cítila lépe,“ svěřuje se Kateřina.

O soutěži se dozvěděla velkou náhodou a vycítila v ní příležitost, jak začít. ,,Čirou náhodou jsem si koupila Chomutovský Deník a tam uviděla upoutávku na soutěž Hubněte s Deníkem a řekla si, že do toho půjdu,“ vzpomíná na úplný začátek soutěže Nevolová.

Pro paní Kateřinu to bude na rozdíl od ostatních soutěžících teprve první zkušenost s hubnutím. ,,Před tím jsem nikdy neměla potřebu držet nějaké diety, protože jsem měla vyhovující postavu, ale teď bych chtěla zhubnout to břicho,“ říká Nevolová.

Zdravěji jíst s ní prý určitě bude dcera, protože té nic jiného nezbude. „Možná mě v tom podpoří i manžel a přidá se, ale tomu moc nevěřím,“ dodává se smíchem. „Jinak mi určitě bude fandit celá rodina.“

Kateřina Nevolová, Jirkov, na mateřské dovolené, 30 let

Výška: 169cm
Váha: 75,4kg
Obsah tuku v těle: 40,4 %
Obvod přes prsa: 118cm
Obvod přes pas: 105 cm
Obvod přes boky: 106cm
Obvod stehna: 60cm
Obvod lýtka: 39cm
Obvod bicepsu: 31,5cm

Co radí osobní trenér z Tiger Relax Clubu Jiří Rendl: U klientky jsem zjistil, že se u ní zvyšuje riziko skoliózy. Také se zmínila o tupé bolesti v bederní části zad, která se občas přenáší do pravé nohy až k palci. Proto jí doporučuji navštívit lékaře, který jí vyšetří páteř, jelikož tu hrozí vyhřeznutí ploténky. Zatím paní Nevolové doporučuji protahovat bederní sval, případně bedrokyčlostehenní a zesílit přímý břišní sval a naučit klientku používat hluboký stabilizační systém. Po zhodnocení lékařského vyšetření ji bude sestaven tréninkový plán. Zatím může chodit jednou týdně na spinning a pilates a dvakrát až třikrát týdně do posilovny. Chůzi na pásu bych doporučoval po každém cvičení po dobu třiceti minut.
Komentář výživového poradce Tiger Relax Clubu Martina Matouše: Paní Kateřina je sice dle hodnocení BMI v kategorii nadváha, ale z hlediska posouzení dle procent tuku v těle a nízkého procenta svalové hmoty, je zřejmé s čím budeme nejvíce bojovat. Z měření tělesných rozměrů vyplývá, že uložení většiny tukových zásob je kolem střední partie těla.
Paní Kateřina má dvě děti, druhé stále kojí, což je velice důležité zohlednit v novém navrženém jídelníčku. Nemůžeme nasadit přísnou dietu, jinak by došlo ke zvýšenému odbourávání tukových buněk do mateřského mléka. I cvičení musí být menší intenzity, aby nedošlo ke zvýšení kyseliny mléčné v krvi, která by přešla také do mateřského mléka a ovlivnila jeho chuť.
Vzhledem k těmto omezením je zřejmé, že paní Kateřina nemůže očekávat žádné velké úbytky hmotnosti, spíše očekávejme nastavení správného a zdravého stravování a odstranění bolesti zad, vyrovnáním svalových disbalancí když dojde k odbourání tuku, tak to bude signálem, že stravovací režim je správný.
Co radí výživový poradce Martin Matouš: Paní Kateřina má nedostatek ovoce a zeleniny a zvýšený příjem živočišných tuků.
Dále má paní Kateřina nedostatek ovoce a zeleniny a zvýšený příjem živočišných tuků. Proto radím omezit příjem cukrů a zvýšit příjem bílkovin. Také upravit poměry tuků, tak aby rostlinných bylo 2x více než živočišných. Zvýším příjem ovoce, jako zdroj energie k rannímu jídlu a vitamínů a zeleniny pro dostatek vitamínů a vlákniny.