Tohle že má být značka našeho města? podivují se Chomutováci. Tohle je logo od profesionálů? kroutí hlavou grafici. Nedávno představené logo města Chomutova vyvolalo místo nadšení rozpaky a místo chvály kritiku.
Čtenáři: Hrůza
První zatracující názory se objevily na webu Chomutovského deníku, kde jsme logo ukázali. „Představené logo města je doslova hrozné. Pokud tohle byl nejlepší návrh, jak tedy musely vypadat ty ostatní?,“ píše čtenář Vašek, který jehož příspěvek patří mezi ty slušně psané (článek i s diskuzí najde ZDE). „Vyhozené peníze za naprostý zmetek,“ nebál se napsat i na našem facebookovém profilu další čtenář – Miroslav Šuta.
Často kritizují také fakt, že k barevnému symbolu jsou třeba vysvětlivky, aby v nich člověk Chomutov odhalil (viz hlavní grafika níže). „Nevím, ale asi bude nutné ke každému logu města přikládat „manuál“, který vysvětlí každému na co že se to dívá… Vůbec z toho nikdo nepřečte to, co se předkládá jako vysvětlivka,“ píše diskutující Martin.
Přestože pozitivních reakcí je v diskuzi minimum, v anketě je naproti tomu počet hlasů pro a proti poměrně vyrovnaný.
Nadšenci: Co to je?
Kdo by chtěl namítat, že naši čtenáři jsou protiradničně zaměření, může se podívat na diskuzní fórum grafického časopisu Font (můžete najít ZDE). Tam článek o chomutovském logu otiskli také a v diskuzi se vyjadřují především lidé, kteří se o grafiku zajímají nebo se jí živí. A z výtvoru si nepokrytě dělají legraci.
Okamžitě například odhalili, že nápis Chomutov je vyveden v naprosto běžném typu písma Myriad Pro (což potrvdili a kritizují i námi oslovení odborníci), tedy nic originálního. A barevný „čtyřlístek“ z gotických oken? „Jé… já myslel, že to bude nové logo pro Windows 8… operační systém Chomutov bohužel neznám…,“ píše jeden z nich. „Pořád hledám ten „nadčasovej symbol“… kam se nám schoval?“ směje se další. A někdo hned přidává návod, jak si takové logo jednoduše vytvořit pomocí běžně dostupných stránek na webu.
Tvůrci: Jsme spokojení
V reklamní agentuře Ideas, které město zadalo výrobu loga, jsou ale spokojení. „Myslím, že i kdyby zvítězil jakýkoliv jiný návrh jakéhokoliv jiného autora,vždy by se našla část lidí, které se logo ‚nebude líbit‘,“ říká Roman Němec ze zmíněné společnosti. „Logo je graficky jednoduché, snadno a rychle čitelné, působí pozitivně a jednoznačně identifikuje,“ vysvětluje Němec.
Odborníci: Abstraktní, prázdné
Lidé, kteří se grafice a typografii věnují profesionálně, ovšem logo odsuzují také. Nepoužívají tak ostrá slova jako laici, ale jejich názor má velkou váhu.
„Logo je napsáno nevýrazným písmem Myriad a ve smutné šedé barvě. Oživit ho zřejmě má rádobyveselý symbol, který je však neoriginální – podobných kytiček a čtyřlístků už je hodně,“ říká například Ondřej Kafka z grafického časopisu Font.
Další profesionální grafici, kteří si nepřáli být jmenováni, nám zase společně s kritickým názorem poslali několik obecně použitelných log, které jsou volně ke stažení na internetu. A to chomutovské se od nich příliš neliší. „Tohle (chomutovské logo) trochu připomíná nějakou levnou kopii „freeloga“,“ dodává jeden z nich.
Pro kvalitní značky podle platí podle Kafky dvě hlavní kritéria – jednoduchost a originalita. Zatímco první bod nové logo Chomutova splňuje, druhé nikoli (stačí kouknout na infobox dole).
Logu prý také neprospívá přílišná barevnost, identita města tak vlastně neexistuje. „Lidé bez vysvětlení logo nepochopí, čímž se pak stává abstraktním a prázdným,“ dodává.
Hlavní nedostatky vidí v tom, že odlišující a zapamatovatelné na logu není ani použité písmo, ani tvar symbolu, ani jeho barevnost.
Pracuje se na manuálu
Město už ale uvádí logo v život. Existují i trička s novým logem. Vizuální identita města však není o jen o jednom logu - je třeba vyřešit podznačky různých městských institucí, jazykové mutace, doprovodné grafické prvky, vytvořit komplexní grafický manuál, který vše vizuálně sjednotí. „Metodický pokyn používání se právě připravuje,“ uzavírá mluvčí města Šárka Schönová.
V čem mají odborníci naprostou pravdu – čtyřlístek v levém horním rohu loga je opravdu zoufale neoriginální. Stačilo jen chvilku hledat na internetu a našli jsme minimálně dvě loga, více než podobné tomu chomutovskému. A co hůř, jedno patří obchodní zóně, která je hned za humny…
Logo města Chomutova
Symbol má vycházet ze základu gotických oken. Nápis v nevýrazné šedé barvě.
Logo nákupního parku
Stejný motiv, jen místo „gotických oken“ nákupní tašky, barvy až na jednu stejné. A výraznější nápis.
Logo Olomouckého kraje
Stejné umístění, velice podobný motiv, skoro stejné barvy, nápis v barvě.