Nový centrální registr vozidel „jede" už tři týdny, přesto je stále nevyzpytatelný a kolabuje. V Chomutově a Kadani kvůli němu museli úředníci v pondělí i včera poslat domů s nepořízenou hned několik desítek klientů. Kdy bude plně funkční není navzdory pozitivním deklaracím ministerstva dopravy jasné.

Pondělní kolaps

„Po prvotních zmatcích systém čtrnáct dní nějak šel, i když velice pomalu a s chybami. Toto pondělí ale zcela zkolaboval, zřejmě v něm něco přes víkend upravovali. Odbavili jsme jen 65 klientů a dalších 80 museli odmítnout," informovala tisková mluvčí magistrátu Šárka Schönová. „Včera, kdy byl úřední den pro podnikatele, byl systém stále výrazně zpomalený. Podařilo se nám odbavit sedmnáct lidí," doplnila. Ty, kdo se dotazovali po telefonu, úředníci raději odrazovali od návštěvy.

To podstatné, co v systému nefunguje je v tuto chvíli lustrace vozidel, kdy má klient pro potřebu pojišťovny dokládat historii vozu, nebo ji vyžaduje soudce či exekutor. V Chomutově kvůli tomu vázne už sto padesát nevyřízených žádostí, kvůli čemuž se dotčení dostávají do skluzu. Auta lze jen odhlásit, nikoli přihlásit.

Z banality složitost

Potíže provázejí i další, dosud zcela běžnou a banální agendu. Ta trvá několikanásobně déle, než bylo zvykem. „Úředníci zjišťují, že ačkoli zadají všechna data, ta se neukládají, načež se počítač sekne a oni operace několikrát opakují. Z původních třiceti minut se tak dostávají na devadesát minut," popisuje mluvčí.

Řada klientů, po vlastních předešlých zkušenostech a informacích v televizi, na úřad ani neváží cestu a raději se dotazuje po telefonu, jestli to má v ten den smysl. Včera jich několik desítek dostalo zápornou odpověď.

„První týden jsme se situaci snažili nekomentovat. Nyní už je ale nutno říct, že je to nezodpovědné a stresující pro klienty i úředníky. Situace není dobrá. Úředníci se musí tři týdny omlouvat za něco, co nezpůsobili a co nemohou ovlivnit a lidé, kteří dosud byli shovívaví, takoví brzy nebudou," usuzuje mluvčí Šárka Schönová.

V Kadani systém nefungoval celé pondělní dopoledne. „Museli jsme dopoledne odmítnout třicet lidí, odpoledne se nám jich podařilo odbavit dvacet," uvedl vedoucí odboru dopravy Městského úřadu v Kadani Jiří Pazdera. To je ovšem ve srovnání s časy, kdy bylo možné vyřídit sto dvacet žádostí za den, neporovnatelně menší číslo. „Dříve byly aplikace jednoduché, teď je v nich spousta chyb. Nepřeklopila se data z původního systému, takže je musíme pracně zadávat znovu," doplnil Pazdera pro představu.

Místo combi montážní vůz

Například vůz, který byl původně veden jako combi, ze systému nově vypadává jako montážní vůz. Úředníci musí k takovýmto vozům dohledávat papírovou evidenci, což je další práce navíc.

Atmosféra houstne

V Chomutově i v Kadani jsou klienti stále ještě obrněni trpělivostí, ale atmosféra znatelně houstne. Občas padne před přepážkou ostřejší slovo. K vážnějším excesům, jako například v Brně, kde volali na rozhořčené klienty strážníky, nedošlo.