Více než jeden milion eur jde z evropské kasy na projekt, který daly dohromady Ústecký kraj a německé Sasko. Cíl je jediný – propagovat Krušné hory jako ideální turistické lákadlo.
Zapracovat na tom musí hlavně česká strana, tedy Ústecký kraj. V žebříčcích turistické obliby či návštěvnosti pravidelně končí hodně dole. A právě to chce kraj díky projektu změnit, chce ukázat Krušnohoří jako oblast, které nabízí mnoho kulturních, přírodních i historických památek.
„Všichni moc dobře víme, že oblast Krušných hor má za sebou velmi drásavou minulost a naším úkolem je co nejvíc přispět k jejich obnově a navrácení do původního stavu,“ řekl k tomu Jaroslav Pikal, zástupce ředitele Krajského úřadu Ústeckého kraje. Podle něj se kraj proměňuje v turisticky atraktivní oblast. „Tu je potřeba nově a moderně představit nejen obyvatelům kraje a České republiky, ale také návštěvníkům ze zahraničí, kteří to k sem nemají daleko.“
Projekt má za sebou i první velkou konferenci, která proběhla koncem března v Ústí nad Labem. Během nejbližších dvou let chtějí oba partneři rozjet propagační kampaň, které budou lákat k atraktivním cílům. Informační letáky, speciální webové stránky, billboardy po kraji i v Sasku.
Tvůrci projektu chtějí, aby turista ani nepoznal, že přejíždí hranice a prostě si jen užíval hezký výlet po Krušných horách.
Ústecký kraj si od projektu slibuje, že zastaví pokles návštěvnosti, prodlouží dobu pobytu turistů, sníží sezónní výkyvy a zvýšení počet zahraničních návštěvníků. V současnosti jezdí do kraje především Němci, kteří tvoří 51 procent z celkového počtu. „Je potřeba, aby do Krušných hor jezdilo mimo jiné i více tuzemských turistů, kteří se tu mohou na vlastní oči přesvědčit, že image zdevastované krajiny už dávno neplatí,“ doplnila mluvčí Ústeckého kraje Alena Tichá.
Ústecký kraj a Svobodný stát Sasko mají mnoho společného, zejména co do rozlohy a počtu obyvatel. Ovšem výrazné rozdíly nastávají právě v počtech turistů. Sasko vykazuje až trojnásobně lepší čísla. Od saské strany se může česká leccos přiučit, protože tamní partneři propagují svou část Krušnohoří dlouhá léta a mají velmi dobré výsledky. Zatímco v Ústeckém kraji návštěvnost postupně od roku 2000 klesá, Sasko zaznamenalo v letech 2000 až 2010 nárůst o 16 procent. Severočeši chtějí dosáhnout stejných úspěchů.