„Služte pohotovosti dál, peníze už vám ale nedáme“. Přibližně toto vzkazuje Krajský úřad v Ústí nad Labem privátním lékařům, kteří slouží pohotovost. Kvůli novému zákonu, který platí od 1. dubna, prý může dát peníze na zajištění ambulantní pohotovostní péče jen pro první čtvrtletí. Pak už nevydá ani korunu.

„Ani nemůže, byl by to neoprávněný výdaj z rozpočtu kraje,“ tvrdí vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví Petr Severa. Dosud prý bylo zajištění pohotovosti věcí samosprávy, tedy kraje a měst. Všichni, včetně obcí, určitým podílem přispívali, přičemž kraj uzavíral smlouvy s městy, ta zařídila, které zařízení se o poskytování péče postará, což byly nemocnice, a ty uzavřely smlouvy s privátními lékaři. V případě chomutovské a kadaňské nemocnice kraj ročně posílal přibližně po jednom miliónu korun. Spolu s podílem měst a penězi ze zdravotních pojišťoven šly finance na mzdy lékařů, sester, materiál a další náklady.

Více muziky za málo peněz

Nový zákon o zdravotních službách, který nabývá účinnosti v dubnu, zásadním způsobem mění organizaci a zajištění pohotovostní péče. Povinnost zachovat ji zůstává, peněz ale bude méně.

„Čili bychom měli pracovat takřka zadarmo a, jak nám bylo řečeno, navíc si máme služby uspořádat a zorganizovat sami. Alespoň takto si to přeložil kraj. Je to absurdní a pro nás sloužící lékaře nepřijatelné,“ kriticky zhodnotil okresní předseda Sdružení praktických lékařů Zdeněk Hamouz.

Podle krajského šéfa odboru zdravotnictví je úměrné žádat od doktorů, aby sloužili pohotovost i bez dosavadního příspěvku. „Peníze dostávají za výkony od zdravotních pojišťoven, takže o nic nepřicházejí,“ míní Petr Severa. Co podle něj není dořešeno, je otázka, kde budou lékaři sloužit.

Pokud by byli ve svých ordinacích, potom by bylo nutné klienty informovat, kam se mají ve svém městě dopravit na pohotovost. S každou službou by se toto místo měnilo a vznikla by nutnost průběžně zveřejňovat rozpisy.

Navíc nemocní, kteří jsou zvyklí dojíždět na pohotovost do ordinací v kadaňské a chomutovské nemocnici, by po jejím případném zaniknutí nejspíš chodili po chodbách a vyžadovali ošetření přímo na nemocničních odděleních.

„Už nyní se stává, že pacienti přijedou v noci, kdy už je pohotovost zavřená, s banálnějším onemocněním a tlučou na dveře operačních sálů či lůžkových oddělení. Takhle by to bylo jedině horší,“ obává se ředitel kadaňské nemocnice Josef Mašek možných následků.

Také Severa připouští, že nemocní zamíří přímo do nemocnic. „Proto jsme vyzvali profesní sdružení lékařů, ať sami přijdou se svými návrhy, jak to řešit a účinně spolupracovat. Samozřejmě by bylo jednodušší, kdyby stále sloužili v jedné ordinaci v nemocnici,“ dodává.

Pacienti se zatím ničeho obávat nemusejí. Chomutovská i Kadaňská nemocnice má s lékaři uzavřené smlouvy o ambulantní pohotovostní péči, takže by měla pokračovat ve stávajícím rozsahu po celý rok. Na zamčené dveře tedy večer nebo o víkendech nenarazí. Zato nad lékaři visí velký otazník, a tak napjatě čekají, jak se věci vyvinou.

Nejasnosti, které nový zákon provázejí, žene všechny zúčastněné strany k jednacím stolům. Lékaři chtějí dále vyjednávat s Krajským úřadem. Ten dotazuje ministerstvo zdravotnictví a očekává metodiku, aby bylo jasné, jak si počínat.

Další fakta…

- Zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování Parlament ČR schválil již v prosinci, účinný je od 1. 4. 2012. Týká se organizace a zajištění lékařské pohotovostní služby. Vztahuje se k organizaci a zajištění lékařské pohotovostní služby, lékárenské pohotovostní služby, pohotovostní služby v oboru zubní lékařství a prohlídek těl zemřelých mimo zdravotnické zařízení na svém území.

- Radní na jeho základě doporučili omezit časovou platnost Principů zabezpečení ambulantní pohotovostní péče (platných od 1. 1. 2010), a to do 31. března

- Financování provozování ordinace ambulantní pohotovostní péče bylo dosud zajištěno 1. prostřednictvím zdravotního pojištění dle zákon, 2. a prostřednictvím smluvního vztahu uzavřeného mezi obcí (event.krajem) a zdravotnickým zařízením, 3. prostřednictvím dotace kraje městu (obci) na zabezpečení ambulantní pohotovostní péče v příslušné spádové oblasti.