Ty dva pomníčky jsou možná jen tři metry od sebe. Obyčejný dřevěný kříž a černá deska se jménem připomíná tragickou nehodu devětadvacetileté ženy z roku 2009. Kousek dál od silnice je mezi břízkami místečko vyložené kamínky. Kromě květin, svíček a kamene s deskou je tu také fotografie mladé krásné dívky. Mladé mrtvé dívky. Uhořela v lamborghini společně s řidičem v roce 2006.

Nejsmutnější místo na koridoru mezi Chomutovem a Mostem připomíná, že tahle silnice není jen užitečná. Dokáže být i nebezpečná. Tedy pokud sami riskujete.

Příliš rychle…

Obzvlášť na úseku, za jehož krajnicí stojí dva zmíněné pomníčky, si dejte pozor. Silnice je tu trochu zvlněná a při vysoké rychlosti může auto vynést mimo vozovku. V úterý se o tom přesvědčil další řidič - jeho Alfa Romeo vyletěla do lesíka, kde se zastavila až po sto metrech o stromy. Asi třicet metrů od zmíněných křížků. Muž naštěstí přežil.

Hlavní znak všech nehod? Příliš vysoká rychlost. Silnice je rovná, široká a přehledná. Řidiči se často nechají zlákat a šlápnou na plyn. Povolenou rychlost, 90 kilometrů v hodině, tu překračuje snad každý. Přesvědčil se o tom i Chomutovský deník (více zde). Proto když píšeme o „nebezpečné" silnici, je třeba podotknout jedno - pokud řidiči dodržují rychlost, je koridor bezpečný.

Policie, ŘSD: Je to bezpečná silnice

Proto ho také za rizikový neoznačují policisté ani lidé z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Podle policejních statistik tu za posledních šest let došlo k sedmi nehodám. Jedna byla smrtelná, při dvou lidé skončili v nemocnici s těžkým zraněním, a při jiných dvou utrpěli účastníci nehod zranění lehká. Statisticky žádný extrém. „Nepovažujeme tuto část silnice za úsek s velkým počtem dopravních nehod," okomentovala to mluvčí policie Marie Pivková. „Při dodržení pravidel silničního provozu není tento úsek nebezpečný," přitakává Nina Ledvinová z ŘSD.

Silnice může klesat až půl metru za rok

Vraťme se k rizikové části koridoru, kde je vozovka zvlněná. Místo se nachází kus za odbočkou na Vrskmaň při jízdě ve směru na Most. Oficiálně jde o „kilometr 61,7". Už v roce 2009, po druhé smrtelné nehodě, tu silničáři na popud policie nainstalovali značku, která na nerovnou silnici upozorňuje. Je dokonce v reflexním rámu. Podle Ledvinové je to jen preventivní opatření. A pravda je, že pokud jedete předepsanou rychlostí, skoro si zvlnění nevšimnete.

Lidé z Ředitelství silnic a dálnic o úseku vědí a dokonce ho mají v plánu opravit. Ale až v horizontu deseti let. Teď čekají, až si vozovka „sedne", jinak by byla větší oprava zbytečná. Vzhledem k tomu, že koridor je stavěný na uměle vytvořeném náspu, se totiž už v projektu počítalo s tím, že silnice bude klesat až o půl metru za rok.

Ve sportovním voze uhořeli dva lidé

Nehoda na koridoru z posledních let, jak ji zachytil náš fotograf.Zatím nejzávažnější nehodu v úseku silnice I/13 mezi Chomutovem a Mostem, kde je vlivem propadu podloží zvlněná vozovka, policisté vyšetřovali 12. srpna 2006. Sedmačtyřicetiletý amatérský závodní jezdec z Kladna řídil vůz Lamborhgini Murciélago, na sedadle spolujezdce seděla třiadvacetiletá modelka ze Žďáru nad Sázavou. Oba se zúčastnili automobilových závodů na mosteckém autodromu, dívka jako hosteska jednoho ze závodních týmů. Projížďka v silném voze ale skončila tragicky. Lamborghini, jehož rychlost ve chvíli nehody odborníci odhadli na zhruba 250 kilometrů v hodině, vyletělo po nájezdu na terénní vlnu ze silnice do březového lesíka, kde po nárazu do stromu explodovalo. Muž i mladá žena na místě uhořeli.

Křížek s cedulkou připomínající smrt mladé ženy.Rychlost, smyk, náraz, vrtulník. A smrt…

Nehodu ve stejném úseku silničního koridoru z Chomutova do Mostu nepřežila koncem března 2009 ani devětadvacetiletá žena z Ústí nad Labem.

S největší pravděpodobností ani ona nejela předpisovou devadesátkou, ale výrazně rychleji. Na zvlněné vozovce dostala smyk, vyjela se svou Škodou Octavia do lesa a narazila do stromu. Těžce zraněnou mladou ženu, která spolupracovala na projektech s chomutovským magistrátem, dopravil vrtulník do ústecké Masarykovy nemocnice. Ještě týž den však mnohačetným zlomeninám a pohmožděninám podlehla.

Ervěnický koridor stál 172 milionů Kčs
Chomutovsko - Dříve narození si možná pamatují, že dříve silnice I/13 vedla z Chomutova do Mostu (respektive Litvínova) pod úpatím Krušných hor. Vzhledem k postupující těžbě uhlí bylo ale potřeba tuto silnici v osmdesátých letech přeložit (stejně jako železniční trať do Ústí nad Labem a řeku Bílinu). A tak vznikl dnešní „koridor".
Ten byl vystavěn do již vyuhleného prostoru lomů Československé armády a Šverma. V období od roku 1964 - 1985 bylo na trasu přemístěno 520 milionů metrů krychlových zeminy. Právě proto, že byl stavěn uměle báňskou technologií, počítalo se už v projektu s tím, že silnice bude klesat až půl metru za rok.
Čtrnáct metrů široký silniční pás mezi železniční tratí a Bílinou stavěl tehdejší národní podnik Stavby silnic a železnic. Silnice vyšla na 172 milionů Kčs (korun československých) a zprovozněna byla v roce 1984.
Ervěnický koridor začíná u Jirkova a vede územím, kde se až do 2. poloviny 20. století nacházela obec Ervěnice (podle ní nese koridor svůj název) až k železniční stanici Třebušice v Komořanech u Mostu. Jeho délka je přibližně 11 km.