Stavební povolení pro Kladrubskou spojku, která usnadní cestování po „třináctce“ mezi Mostem a Ústím, je na spadnutí. Získat by ho měla do několika měsíců, stavba by pak měla být hotová za šest let. Novostavba k urychlení dopravy na tepně Ústí – Bílina – Most – Chomutov přijde na 2,5 miliardy korun. Přínosem má být odklon, a tím pádem odhlučnění dopravy od okrajových částí Teplic Nová Ves a Prosetice.

Nová silnice v úseku mezi Nechvalicemi a Kladruby na Teplicku se připravuje řadu let. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) teď pro oblouk nad jižní částí Teplic stanovilo přesnější termíny. „Do konce letošního roku budeme mít zpracovaný čistopis dokumentace pro stavební povolení a zpracovanou dokumentaci pro územní rozhodnutí pro doplnění mimoúrovňové křižovatky na Novou Ves,“ sdělila Eva Semanová z úseku výstavby chomutovské Správy ŘSD.

Plánovaná dopravní zkratka v délce pěti kilometrů spojí stávající silnici I/13 u Kladrub se silnicí I/63 u Nechvalic. Přípravy důležité propojky historicky ovlivnila řada událostí. Původní plány například pozdržely složité geologické podmínky v místě uvažované silnice a z toho vyplývající inženýrskogeologický průzkum. To mělo vliv také na nutnou aktualizaci vydaného územního rozhodnutí z roku 2008.

Nejnáročnější částí bude 450 metrů dlouhá estakáda přes hluboké údolí Bystřice v oblasti Úpořin, kde je nutné překonat koleje a také silnici I/8, což je stará výpadovka z Teplic na Prahu. Geologové v rámci příprav udělali na polích přes 180 vrtů. Zkoumali nejen hladinu podzemní vody, ale i složení půdy. Výsledky průzkumu ŘSD zatím nezveřejnilo.

Pro řidiče bude nová cesta přínosem. „Jezdím mezi Ústím nad Labem a Mostem často. Bude to přímější cesta, která ušetří pár minut. Zejména od Ústí na Bílinu se u Prosetic musím s návěsem otočit při obloukovém nájezdu na další silnici o více než 360 stupňů. Viděl jsem v tom úseku už řadu nehod, tohle by mohlo pomoci,“ myslí si řidič kamionu Josef Pekárek z Teplic.

Přes 10 let zpoždění

Cílem je zkrátit a zjednodušit tranzitní dopravu od Bíliny přes Teplice a Ústí až po Děčín a současně ji odklonit od okrajových částí Teplic, jako jsou Nová Ves a sídliště Prosetice. Okolo nich musí řidiči projíždět, což tyto lokality zatěžuje hlukem a zplodinami z výfuků. Snahu ŘSD o odklon dopravy proto vítá i vedení Teplic. „O spojce se mluví už mnoho let a určitě je potřeba, hlavně z hlediska kapacitního propojení měst na západní straně dálnice D8,“ poznamenal už dříve teplický primátor Hynek Hanza.

Podle původních plánů ŘSD se měla Kladrubská spojka začít stavět už v roce 2009. Přednost ale dostávaly jiné stavby.