Jeden z hlavních filmových distributorů, který nabízí nejlepší a nejžádanější filmy, opět zdražil. Poznávají to především menší kina.

Jeden lístek navíc

Především ceny filmů v premiérovém týdnu jsou vysoké. „Máme už podobné ceny jako pražská kina. Kdyby vyšel film Total recall ještě před prázdninami, vstupenka na premiéru by stála 99 korun, teď je to 129," přibližuje vedoucí jirkovského kina Miloš Kubelka. Čtyřčlenná rodina tak zaplatí v podstatě jeden lístek navíc.

Také kino Hvězda v Kadani musí bojovat s vyšším vstupným. „Ceny od distributora jsou dané, nesmíme je podhodnotit," vysvětluje vedoucí Hvězdy Karolína Nejepsová. „Zdražování se nás určitě dotkne, souhlasím s panem Kubelkou," dodává.

Problémů mají malá kina ještě víc. Někteří distributoři totiž dávají další podmínky. „Když chceme hrát například v premiérovém týdnu film Resident Evil, musíme ji dát v tom týdnu minimálně čtyřikrát, jinak film nedostaneme,"poukazuje na další problém Karolína Nejepsová.

Likvidaci díky cenám si menší kina nepřipouští. „Vždycky bude někdo chodit. Jsou lidé, kteří vyšší cena neodradí," říká Miloš Kubelka.

Na Chomutovsku tak zůstává jen jedno kamenné kino bez problémů. „Nás se to nijak nedotklo, protože máme domluvená svá kritéria. Neměli jsme žádné slevy. Pokud se ale kina sjednotí, tak nejsme proti a podpoříme jednání," informuje Věra Flašková z Kultury a sport Chomutov pod kterou spadá kino Svět.

„Byl bych rád za více reakcí od diváků"

Vedoucí jirkovského kina Miloš Kubelka.Rozhovor s vedoucím kina Jirkov Milošem Kubelkou

Co toto zdražování znamená pro menší kina, jako je to jirkovské?
Především problémy při sestavování programu. Dříve bylo na dobrý film třicet až pětatřicet filmových kopií a já se musel vpasovat se svým programovým plánem do nějakého volného termínu, protože přednost měly multiplexy, pak kina v krajských a okresních městech a teprve pak menší kina. Teď když máme digitální technologii a můžeme hrát film hned v premiérový týden, máme v podstatě další dvě uměle vytvořená omezení- cenu a nutnost hrát film až čtyřikrát po sobě v jednom týdnu. To sebou ale přináší i další otázky. Když zařadím nový film v premiérový týden za dražší cenu a přijde jen málo lidí, nevím, zda jich přišlo málo proto, že je film nezajímá a nebo proto, že je pro ně drahý. Je pak hodně těžké rozhodovat, zda zařadit levnější reprízu nebo film raději nehrát.

Mají se diváci obávat toho, že ve svém oblíbeném kině neuvidí filmy v premiérový týden?
S filmy, které jsou známé a mají dobrou reklamu, to risknu a zařadím je do programu v premiérový týden, , i když budou na vstupném dražší. U těch filmů, o kterých lidé moc neví, budu spíše čekat dva až tři týdny od premiéry až si o něm mezi sebou poví. Problém je v tom, že někdy lidé čekají jen na premiéru a na reprízu už nepřijdou. Je to složité. Jsou ale i filmy od jiných distributorů, kteří rovnou nasazují nízkou cenu, jako třeba u Bastardů 3. Takové filmy budou určitě v premiérový týden.

Mohou diváci nějak s programem pomoci?
Ano. Potřeboval bych více reakcí od diváků, abych věděl, o co mají zájem. Když budu vědět, že film chtějí, zařadím ho v premiérový čas i přes zmíněné problémy. Možnosti mají hned dvě. Své požadavky mohou sdělovat na facebookových stránkách kina „KinoJirkov" nebo mohou psát na mailovou adresu kina kinojirkov@nainternetu.cz. Některá kina nyní zkoušejí hlasování. Nabídnou jednou za měsíc na přesně stanovený den a hodinu například čtyři filmy a lidé sami hlasují, co by chtěli vidět. Jakmile doladíme rezervační systém, chtěli bychom tento způsob také zkusit a zahrnuli bychom jej do našich www stránek.

Může další zvyšování cen být pro kino likvidační? Jaká cena by taková byla?
Toho bych se nebál Vysoké ceny komplikují jen pozici kin v kulturní oblasti. Lidé mají čím dál tím méně peněz a přemýšlejí zda jít do kina, na večeři nebo aquaparku. Důležité je, aby měla kina větší možnosti. Jen přímo v daném kině vědí, za kolik je ochotná přijít na pohádku školka a nebo kolik by mělo být vstupné pro rodiny.

Snažíte se nějak vyjednávat s distributory?
Pokud se ozýváme, tak je nám řečeno ať to tedy nehrajeme … Jenže na malém městě s vysokou nezaměstnaností, kam Jirkov patří, se to ihned projeví na návštěvnosti. Jako příklad bych rád uvedl (ale někteří distributoři na to vůbec neslyší) příklad jedné pohádky. Vedlejší chomutovská kina ji hráli za „standardní" vstupné a přišlo jim asi 25 diváků. Já ji hrál týden po nich za snížené vstupné asi o třetinu levněji a přišlo mi 150 diváků. Každý ekonom si to dokáže jednoduše spočítat, že z Jirkova měl distributor větší zisk než z Chomutova. Někteří distributoři, kterých je v republice celkem asi deset, však mají zájem s námi diskutovat. Žel to nejsou ti, kteří drží český filmový trh.