„Potřebujete tlumočníka znakového jazyka nebo přepisovatele? Spojte se s námi zde na úřadě,“ hlásá nově cedulka na jirkovském městském úřadě. Ta je pro neslyšící signálem, že jsou tu připraveni pomoci s jejich záležitostmi. Město se přidalo k úřadům, které využívají služby Tichá linka. Díky němu se mohou úředníci živě spojit s tlumočníkem znakového jazyka.

Na území Ústeckého kraje je Jirkov teprve čtvrtou radnicí napojenou na Tichou linku. Ta už slouží v Litoměřicích, Mostě a Ústí nad Labem. Využití je snadné. Jestliže na úřad přijde neslyšící, úředník se spojí přes tablet s online tlumočníkem. „Neslyšící překladateli znakovou řečí sdělí, co potřebuje, a překladatel to pak tlumočí úředníkovi,“ vysvětlila princip Karin Vaňková, krajská manažerka obecně prospěšné společnosti Tichý svět, která Tichou linku zajišťuje.

Spojení s překladatelem pomáhá i proto, že český znakový jazyk má jiný slovosled a menší slovní zásobu. Proto často nepomáhá pouhý přepis požadavku.

Co nová služba pro neslyšící znamená? „Když přišli na úřad, byli nešťastní, úředníci neměli čas a prostor jim něco vysvětlovat. Kolikrát odcházeli se slzami v očích,“ vylíčila Renata Kopsová z Tichého světa. „Tam, kde mají službu zaregistrovanou, se přestávají bát chodit na úřady. K vyřízení svých záležitostí už nepotřebují kamarády a rodinu, což jim zvedá sebevědomí. Věci si totiž chtějí vyřizovat sami i z toho důvodu, že jde o soukromé záležitosti,“ dodala Kopsová.

Odbor sociálních věcí při jirkovském úřadu ročně navštíví spíše jednotlivci z řad neslyšících. Podle odborníků však může být nízký počet návštěv způsobený právě tím, že neslyšící odrazuje strach, že se budou na úřadech obtížně dorozumívat. „Tahle bariéra teď padne,“ myslí si vedoucí jirkovského odboru Karel Bernt. Právě on zavedení nové služby na úřadu navrhl.

Na jedné straně může stát úřednice, na druhé online tlumočnice, která dotazy převede do znakové řeči. Neslyšící před tabletem díky tomu dostane odpovědi na své otázky. Na snímku vlevo je v roli úřednice Monika Hajnová z Tichého světa.

Služba je zdarma, financuje ji totiž ministerstvo práce a sociálních věcí. „Stálo nás to jen tablet, který jsme nakonec ani nemuseli kupovat, protože svůj služební dal k dispozici vedoucí sociálního odboru,“ vyzdvihla místostarostka Dana Jurštaková. Jediným nákladem tak posílení Wi-Fi signálu v budově úřadu.

Online tlumočení se v České republice využívá už osmým rokem. Ve službách pro Tichou linku se střídá 14 tlumočníků, a to nonstop po 24 hodin denně sedm dní v týdnu. Během loňského roku vyřídili jen v rámci Ústeckého kraje přes dva tisíce volání. Službu využívají nejen úřady, ale také nemocnice a Česká správa sociálního zabezpečení. Tlumočníci však dokážou pomoci i se zdánlivě banálními situacemi, jako je vyřízení telefonátů s lékaři nebo vyřízení reklamací.

Pomáhají ale také v nouzových situacích, kdy si například neslyšící zabouchnou dveře a potřebují sehnat zámečníka.