Dvě mateřské školky a jedna přípravná třída v Jirkově nebude od nového školního roku patřit jen dětem. Spolu s nimi se tam budou vzdělávat také rodiče. Jirkov se totiž zapojuje do pilotního projektu Ústeckého kraje, který má pomoci sociálně vyloučeným rodinám.

„Problém je v tom, že mnozí rodiče se domnívají, že vzdělávání je pro jejich děti trápením a v jejich zájmu se snaží, aby ta doba byla co nejkratší. Právě tento pohled se budeme snažit v rámci projektu změnit," vysvětlila jirkovská sociální pracovnice Jitka Marková, která již absolvovala návštěvu podobných předškolních zařízení v Anglii.

Vzniknout tak má nový systém zapojování rodičů a dětí, inspirovaný zahraniční zkušeností a přizpůsobený jirkovským podmínkám. „Konkrétně půjde o vzdělávání rodičů v oblasti zdravé výživy a životního stylu, sociální poradenství, seznámení se školským systémem a potřebností vzdělávání pro úspěšné zařazení dětí do společnosti," vysvětlila referentka vztahů k veřejnosti Eva Dušková.

Jak by to mělo vypadat?

Mělo by jít v podstatě o školu hrou. Děti v předškolním věku se budou samostatně rozhodovat, jaké činnosti se chtějí v danou chvílivěnovat. Učitelky a asistentky jim budou nabízet různé možnosti vzdělávání zábavnou formou. Tento systém je podle Jitky Markové odlišný od toho, který funguje v českých školkách. „Na jednom místě si mohou děti vyzkoušet krájení ovoce či lisování pomerančové šťávy, kde zároveň ochutnávají a seznamují se s pravidly zdravé životosprávy," vysvětluje na příkladu. „V jiné části paní učitelka čte dětem pohodlně uvelebenými na polštářích, rozvíjí jejich jazykovou vybavenost a seznamuje je s prvními písmeny," uvádí hned další příklad.

Ve srovnání s běžnou školkou by se učitelky a asistentky měly snažit děti podněcovat k samostatnosti a v tomto trendu by se mělo pokračovat i na základní škole.

Pomoc je potřebná

Děti z vyloučených rodin často nejsou vůbec připraveny na nástup do školy. „Právě v přípravné třídě, která se do projektu zapojila, je vidět, jak je taková péče potřebná. Některé děti se teprve tam učí před nástupem do školy mluvit tak, aby jim bylo rozumět," říká místostarostka Dana Jurštaková.

Nyní sociální pracovnice a mateřské školky dávají dohromady seznam rodin, které by se v září do nového projektu měly začlenit a učitelky společně se sociálními pracovnicemi absolvují speciální školení. Od září se pak do projektu zapojí kromě přípravné třídy na základní škole v Nerudově ulici také mateřská školka v ulici Smetanovy sady a v ulici Nerudova .