Hraní ve školce a spaní po obědě nahradí školní lavice a seznamování s písmenky. Od září se otevřou ve třech jirkovských školách takzvané přípravné třídy. Oproti minulým rokům se ale mění pravidla pro příjímání dětí. Některé školy se proto bojí, že třídy už nezaplní. Rodiče zase litují zmařené šance u bystrých dětí, které podle nich školka zpomaluje.

Přípravné třídy nejsou v Jirkově novinkou, na některých školách už v minulosti fungovaly. Loňské nařízení ministerstva školství z nich ale vyřadilo pětileté děti. „Mohou se přijímat pouze děti s odkladem,“ říká mluvčí města Jirkova Josef Dušek. Pětiletí tak povinně zamíří do školky.

Řada škol napříč krajem se proto bojí, že třídu ani neotevřou. Deset žáků, kterými otevření třídy ministerstvo školství podmiňuje, nemají. Obavy má i jirkovská 3. ZŠ Nerudova.  „Ti pětiletí nám chybí. Máme po zápisu a deset dětí zatím nemáme,“ říká ředitel školy Petr Jiráček. Zkušenosti měla škola jen pozitivní. „Byl to přínos pro děti i učitelky. Děti už nastupují do prvních tříd se školními návyky a přechod je pak bezproblémový,“ popisuje zkušenosti své školy ředitel Jiráček.

Mezistupeň mezi školkou a školou si oblíbila i řada rodičů, kteří v nich viděli šanci na rozvoj talentu.„Alička měla snahu učit se sama číst, miluje dinosaury, a proto ji už velmi brzy zajímaly i obrázkové encyklopedie. Přišlo nám škoda nechávat ji ve školce,“ vysvětluje Martina Zárubová, maminka dnes osmileté školačky. „Ve škole to pak bylo super, a hlavně ten náraz z každodenní školy nebyl takový,“ vypráví Jirkovanka.

Jejího mladšího syna už ale čeká pouze školka, což maminku mrzí. „Bude si jen hrát místo toho, aby rozvíjel nějaký talent. Rok je dlouhá doba, za kterou by na sobě mohl hodně zapracovat,“ dodává Zárubová.

POČET ODKLADŮ STOUPÁ

Do budoucna by ale s naplňováním tříd nemusely problémy vůbec být. Počty dětí s odkladem se totiž podle údajů jirkovského odboru zvyšují. Například ZŠ Budovatelů měla před pěti lety jednu žádost o odklad, loni už jich bylo jedenáct.

Děti u zápisů velmi často zrazují podle pedagogů především vyjadřovací schopnosti. „Je to bohužel problém v rodinách, ve výchově. V dnešní době už rodiče tolik nečtou, nevypráví pohádky. Děti dostanou k zabavení mobil, kde žádné schopnosti nezískají,“ myslí si ředitel ZŠ Budovatelů Miloš Rousek. Sám zatím eviduje 17 dětí s odkladem, u nichž rodiče uvažují o zapsání dítěte do přípravné třídy jeho školy.