Melničuk získal podle auditorů na základě konkurenční doložky stotisícové částky přesto, že hodnota podniku dlouhodobě klesala, společnost neuspěla ve výběrových řízeních na provoz linkové dopravy Ústeckého kraje ani dalších krajů a provozovala ztrátovou komerční autobusovou linku do Prahy. Současné představenstvo proto zvažuje po poradě s právníky možnost podání trestního oznámení i způsob vymáhání škody.

Audit zadalo město v květnu, krátce po Melničukově rezignaci. Dopravní podnik řídil osm let. Bývalí členové představenstva mu schválili už po loňských podzimních komunálních volbách odměny a konkurenční doložku. Podle náměstka chomutovského primátora Marka Hrabáče dostal Melničuk zhruba dva miliony korun.

Ze závěrů auditu vyplývá, že podnik sice vytvářel zisk, neinvestoval ale zpět do obnovy vlastního majetku.

Reálná hodnota společnosti tak klesala. „Výsledkem této strategie je přestárlý vozový park trolejbusů na kraji životnosti. Jeho obnova by v současné době přišla na velké peníze, které by navíc obě města jako jediní akcionáři podniku jen těžko hledali. Jirkov už navíc oznámil, že od roku 2017 s trolejbusovou dopravou na svém území nepočítá," uvedl Komínek.

DPChJ provozuje v současné době 16 trolejbusů, 25 autobusů poháněných naftou a deset autobusů na zemní plyn. Všechny vozy obsluhují výhradně už jen městskou hromadnou přepravu osob.

Závažným pochybením bývalého vedení bylo podle auditorů provozování komerční linkové dopravy Jirkov - Chomutov - Praha, která vykazovala už od začátku měsíční ztrátu kolem 150 tisíc korun. Po nástupu dalšího zásadního konkurenta před dvěma lety, kterým byla společnost Student Agency, vrostla ztráta DPChJ až na 350 tisíc korun za měsíc. Linka na základě rozhodnutí nového vedení přestala jezdit před měsícem. „Autobusy do Prahy a zpět vozily v průměru 20 až 30 cestujících. To je pro lokalitu s 80 tisíci obyvateli hodně velký luxus. To už ty lidi mohl podnik vozit taxíkem," doplnil Komínek. Celkovou ztrátu z provozování nerentabilní linky vyčíslil na 10,7 milionu korun. Vedení Chomutova ji chce vymáhat jako náhradu škody v občansko-právním řízení.

Podnik navíc prohrál ve výběrových řízeních Ústeckého kraje na provozování linkové dopravy na dobu deseti let, neuspěl ani v dalších krajích. Bývalý ředitel přitom podle Komínka zasahoval do řízení tím, že zvyšoval nebo snižoval nabízené ceny, aniž dbal na doporučení. „Minimálně v případě soutěže na obsluhu Vejprtska linkovými autobusy pro Ústecký kraj mohl dopravní podnik vyhrát. Pan Melničuk ale sám ze své vůle zvýšil doporučenou nabízenou cenu za ujetý kilometr, čímž se podnik propadl na druhé místo a bylo po zakázce," popsal Komínek na konkrétním příkladě.

Po neúspěchu ve výběrových řízeních dostalo výpověď na 80 zaměstnanců, podnik prodal i část autobusového parku. V současné době ve společnosti pracuje 172 lidí.

Firmu tak v současné dotují jen oba akcionáři, tedy Chomutov a Jirkov. Auditoři jim proto doporučili, aby společnost poskytovala doplňkové komerční služby v dopravě, jako je myčka a servis vozidel, a umožnila využití stanice CNG i soukromými dopravci. Úkolem nového ředitele Petra Maxy bude mimo jiné začlenit podnik do integrovaného dopravního systému Ústeckého kraje. „Audit v jednom případě i chválil. A to právě rozhodnutí minulého vedení vybudovat vlastní plničku CNG a nakoupit autobusy na zemní plyn," dodal Komínek.

Chomutov už rozhodl, že i přes náročnost financování dopravního podniku bude od 1. ledna 2016 MHD pro chomutovské seniory nad 70 let a držitele Janského plakety za bezplatné dárcovství krve zdarma. Vedení Jirkova se ale podle Hrabáče k podobnému kroku nechystá.

Letos by hospodaření dopravního podniku mělo skončit podle Maxy nulou. „Pro příští rok jsme požádali oba akcionáře o krytí prokazatelné ztráty z provozování hromadné dopravy v celkové výši 64 milionů korun. Poslední slovo budou mít zastupitelé," upřesnil.

Audit zjišťoval hospodaření dopravního podniku v době od ledna 2012 do května 2015. Podobnou prověrku si nechalo nové vedení Chomutova udělat u městské policie. Také v případě strážníků audit odhalil závažné nedostatky, a to v zakázkách i způsobu odměňování. Kvůli chybám odstoupilo celé vedení městské policie.